In het kader van het fusietraject Wingene-Ruiselede werkte de juridische werkgroep aan het afstemmen van de planologische instrumenten tussen beide gemeenten.
De werkgroep adviseert een herziening en ruimere implementatie van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen inzake autostaanplaatsen en fietsstalplaatsen bij woonprojecten en inzake woonkwaliteit bij woonprojecten.
Het bestuur vroeg het advies over de ontwerpverordening aan de Provincie, het Departement Omgeving en de Gecoro van beide gemeenten. De adviesperiode liep van 23 september 2024 tot en met 23 oktober 2024.
Tijdens dezelfde periode van 23 september 2024 tot en met 23 oktober 2024 organiseerde de gemeente het openbaar onderzoek over deze ontwerpverordening.
Op 20 december 2024 verkreeg het het bestuur voor de verordening de ontheffing van de MER-plicht.
Conform art. 2.3.2 §2 VCRO kan de gemeenteraad stedenbouwkundige verordeningen vaststellen voor de materie omschreven in artikel 2.3.1, in artikel 4.2.5 en in artikel 4.4.1 §3, tweede lid, voor het gehele grondgebied van de gemeente of voor een deel waarvan hij de grenzen bepaalt met naleving van de door de Vlaamse Regering en de provincieraad vastgestelde stedenbouwkundige verordeningen.
Het college van burgemeester en schepenen is belast met het opmaken van gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen en neemt de nodige maatregelen tot opmaak.
De herziening van de gemeentelijk verordening over het voorzien van autostaanplaatsen en fietsstalplaatsen bij woonprojecten in het kader van de fusie tussen Wingene en Ruiselede, beoogt een ruimere implementatie van de in Wingene vigerende gemeentelijke verordening autostaanplaatsen. De primaire doelstelling is het bijkomend wegnemen van parkeerdruk op het openbaar domein bij woonprojecten. Daarnaast voorziet de verordening de opname van richtlijnen inzake fietsstalplaatsen en een verdere nuancering van de (numerieke) normen en afwijkingsbepalingen ten opzichte van de bestaande verordening.
De herziening van de gemeentelijke verordening inzake woonkwaliteit bij woonprojecten in het kader van de fusie tussen Wingene en Ruiselede, heeft als doel een ruimere implementatie van de in Ruiselede vigerende gemeentelijke verordening woonkwaliteit te bekomen. De primaire doelstelling is het bijkomend vrijwaren van een kwalitatieve woonomgeving door het verordenend opnemen van minimumnormen inzake woonoppervlakte, types leefruimtes en variatie aan woontypes binnen woonprojecten.
Het bestuur vroeg het advies over de ontwerpverordening aan de Provincie, het Departement Omgeving en de Gecoro van beide gemeenten. De adviesperiode liep van 23 september 2024 tot en met 23 oktober 2024.
Tijdens dezelfde periode van 23 september 2024 tot en met 23 oktober 2024 organiseerde de gemeente het openbaar onderzoek over deze ontwerpverordening.
Op 20 december 2024 verkreeg het het bestuur voor de verordening de ontheffing van de MER-plicht.
De gemeenteraad is bevoegd om de gemeentelijke verordening definitief vast te stellen.
Na de gemeenteraadsbeslissing start een schorsingsperiode van 45 dagen voor de Provincie en het Departement Omgeving.
- Gemeentelijke verordening inzake het voorzien van autostaanplaatsen en fietsstalplaatsen bij woonprojecten
- Gemeentelijke verordening inzake woonkwaliteit bij woonprojecten
De bijlagen maken integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de gemeentelijke verordening inzake het voorzien van autostaanplaatsen en fietsstalplaatsen bij woonprojecten definitief vast.
Artikel 2
De gemeenteraad stelt de gemeentelijke verordening inzake woonkwaliteit bij woonprojecten definitief vast.