Het bestuur ontving verschillende meldingen van bewoners in de Futselstraat en rond residentie Hof van Wingene over verkeerd geparkeerde voertuigen.
Ter hoogte van de site Hof van Wingene en het kruispunt Futselstraat x Sint-Annaweg parkeert men op het voetpad en het kruispunt Sint-Annaweg. De eigenaars van de woning in de Futselstraat 31 en Sint-Annaweg 1 kunnen hierdoor moeilijk of niet ontsluiten vanuit hun oprit, parkeerplaatsen en carport. Het parkeren ter hoogte van het kruispunt Futselstraat x Sint-Annaweg zorgt ook voor een gevaarlijke verkeerssituatie voor de weggebruikers. De bewoner van Futselstraat 40 geeft eveneens aan dat hij niet vlot kan ontsluiten vanuit zijn inpandige garage wanneer een wagen aan de overzijde staat.
In de Futselstraat tussen het kruispunt met de Pastoor Termotestraat en Futselstraat 31 is er dubbelrichtingsverkeer mogelijk met een draaipunt ter hoogte van de dokterspraktijk. Indien voertuigen zich parkeren op de gelijkgrondse berm en voetpad, is de zichtbaarheid onvoldoende voor de trage weggebruiker die gebruikt maakt van de trage doorsteek in de Sint-Annaweg x Futselstraat. Er is geen vrije doorgang van drie meter gegarandeerd langs de kant van de woningen en de kant van de site Hof van Wingene. Hulpdiensten en afvalophaaldiensten dienen steeds te beschikken over een vrije doorgang van minimum drie meter.
De Dienst Mobiliteit stelt voor om volgende maatregelen te nemen om het parkeren vlotter te laten verlopen in de Futselstraat:
- aanduiden van twee nieuwe parkeerplaatsen ter hoogte van Futselstraat 40-42
- invoeren van een parkeerverbod van aan Den Tap tot Futselstraat 31 (carport).
Het gaat om een gemeenteweg.
Deze maatregelen zullen ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
- het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 februari 2025: Futselstraat, Den Tap, Sint-Annaweg: verkeersmaatregelen in functie van parkeren - goedkeuring
- het gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2025 over de vaststelling van het gecoördineerd overzicht van de bevoegdheidsdelegaties, art. 9a.
Artikel 1
Twee parkeerplaatsen, uitsluitend voor auto's, worden ingevoerd in de Futselstraat aan de overkant van huisnummers 40-42.
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van twee verkeersborden E9b met aan het beginbord een opgaande pijl Xa en aan het eindbord een neergaande pijl Xb.
Artikel 2
Een parkeerverbod wordt ingevoerd in de Futselstraat van aan Den Tap tot Futselstraat 31 (carport).
Deze maatregel wordt aangeduid door middel van twee verkeersborden E1 met aan het beginbord een opgaande pijl Xa en aan het eindbord een neergaande pijl Xb.
Artikel 3
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, aan de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.