Terug
Gepubliceerd op 05/09/2025

Besluit  de gemeenteraad

ma 30/06/2025 - 20:00

Realisatie van Batopin CASH-punten (raadslid Jelle Rutsaert)

Aanwezig: Hendrik Verkest, Raadslid
Lieven Huys, Burgemeester
Brecht Warnez, Ann Mesure, Tom Braet, Jens Danneels, Sandra Ketels, Greet Coens-De Roo, Yves Bracke, Schepenen
Linda Wyckstandt, Voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst
Katrien Delodder, Hannes Gyselbrecht, Sandra Quintyn, Tom De Paepe, Gilles Verstraete, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Chris Hullebusch, Quinten Dedecker, Sandy Geirnaert, Mieke Van den Broeck, Jasna Vanoverschelde, Stephanie Dujardin, Michiel Van Robaeys, Kjenta Willems, Raadsleden
Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Dirk De Meyere, Jelle Rutsaert, Raadsleden
Mondelinge vraag

Door afwezigheid van raadslid Jelle Rutsaert, licht raadslid Kjenta Willems zijn mondelinge vraag toe:

In ons verkiezingsprogramma benadrukte cd&v het belang van toegankelijke en nabije dienstverlening voor alle inwoners. In dat kader zijn ook bankdiensten zoals geldopname en -storting een essentieel onderdeel van het dagelijkse leven. Zeker voor wie minder digitaal vaardig is of voor wie graag met contant geld werkt, blijft de fysieke aanwezigheid van geldautomaten van groot belang.
Met de uitrol van de neutrale Batopin CASH-punten wordt tegemoetgekomen aan deze nood, in samenwerking met de grootbanken. Zoals blijkt uit de recente communicatie opende op 24 april 2025 een CASH-wall in Zwevezele aan het Damberd, waar men geld kan afhalen en de pincode kan wijzigen. In Wingene zelf volgt binnenkort een volwaardig CASH-punt aan de Delhaize, waar zowel opnames als stortingen mogelijk zullen zijn. In Ruiselede is het CASH-punt in de Kloosterstraat al enige tijd operationeel.
Mijn concrete vragen:
1. Hoe verloopt de verdere planning en opvolging van de realisatie van het CASH-punt in Wingene-centrum? Wanneer wordt dit operationeel?
2. Heeft de burgemeester zicht op het gebruik van de automaten door de inwoners? Is dit volgens de verwachtingen van Batopin in vergelijking met gelijkaardige deelgemeenten?
3. Welke communicatie voorziet het gemeentebestuur of Batopin naar inwoners toe over de mogelijkheden van deze CASH-punten, zeker gezien hun nieuwe en neutrale karakter?
4. Ik merk op dat de CASH-punten in zowel Wingene als Ruiselede zowel storten als afhalen van geld mogelijk maken. In Zwevezele is dat niet het geval. Is het een mogelijkheid om met Batopin uitbreiding van het CASH-punt in Zwevezele op dit punt te bespreken? Ook in Zwevezele zijn er heel wat winkeliers voor wie het storten van geld een meerwaarde kan zijn.

Mondeling antwoord

Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:

  1. Cash-punt in Wingene centrum is geopend op 24 juni 2025
  2. Daar hebben we zelf geen zicht op. We hebben dit wel nagevraagd bij Batopin zelf. Ze zien dat het gebruik van de automaten in Wingene en Zwevezele volgens de verwachting is, maar willen daarin nog geen inzicht geven. Ze zijn dus tevreden. 
  3. In samenspraak met Batopin werden persberichten opgesteld naar aanleiding van de opening van de punten in Zwevezele en Wingene. In het infomagazine van mei verscheen een artikel over de automaat in Zwevezele en er werden nieuwsberichten in de nieuwsbrief en op Facebook geplaatst.
  4. Dit is niet mogelijk. Batopin voorziet in principe maar 1 cash-in automaat per gemeente. Door de fusie hebben we er 2 aangezien de automaat in Ruiselede al in 2024 geplaatst werd. We hebben vanuit de gemeente zelfs hard moeten onderhandelen om een derde automaat in Zwevezele te kunnen krijgen. Standpunt van Batopin was duidelijk enkel cash-out in Zwevezele.
Besluit

Enig artikel

De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag en het antwoord over 'realisatie van Batopin CASH-punten'.