Door afwezigheid van raadslid Jelle Rutsaert, licht raadslid Kjenta Willems zijn mondelinge vraag toe:
In ons verkiezingsprogramma benadrukte cd&v het belang van toegankelijke en nabije dienstverlening voor alle inwoners. In dat kader zijn ook bankdiensten zoals geldopname en -storting een essentieel onderdeel van het dagelijkse leven. Zeker voor wie minder digitaal vaardig is of voor wie graag met contant geld werkt, blijft de fysieke aanwezigheid van geldautomaten van groot belang.
Met de uitrol van de neutrale Batopin CASH-punten wordt tegemoetgekomen aan deze nood, in samenwerking met de grootbanken. Zoals blijkt uit de recente communicatie opende op 24 april 2025 een CASH-wall in Zwevezele aan het Damberd, waar men geld kan afhalen en de pincode kan wijzigen. In Wingene zelf volgt binnenkort een volwaardig CASH-punt aan de Delhaize, waar zowel opnames als stortingen mogelijk zullen zijn. In Ruiselede is het CASH-punt in de Kloosterstraat al enige tijd operationeel.
Mijn concrete vragen:
1. Hoe verloopt de verdere planning en opvolging van de realisatie van het CASH-punt in Wingene-centrum? Wanneer wordt dit operationeel?
2. Heeft de burgemeester zicht op het gebruik van de automaten door de inwoners? Is dit volgens de verwachtingen van Batopin in vergelijking met gelijkaardige deelgemeenten?
3. Welke communicatie voorziet het gemeentebestuur of Batopin naar inwoners toe over de mogelijkheden van deze CASH-punten, zeker gezien hun nieuwe en neutrale karakter?
4. Ik merk op dat de CASH-punten in zowel Wingene als Ruiselede zowel storten als afhalen van geld mogelijk maken. In Zwevezele is dat niet het geval. Is het een mogelijkheid om met Batopin uitbreiding van het CASH-punt in Zwevezele op dit punt te bespreken? Ook in Zwevezele zijn er heel wat winkeliers voor wie het storten van geld een meerwaarde kan zijn.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag en het antwoord over 'realisatie van Batopin CASH-punten'.