Vanaf de fusiedatum van 1 januari 2025 tot aan de aanstelling van een nieuwe algemeen directeur nemen de algemeen directeur-coördinator en de financieel directeur-coördinator het ambt van algemeen directeur en financieel directeur van de nieuwe gemeente waar.
Binnen de 6 maanden na de fusiedatum dient de gemeenteraad van de nieuwe gemeente een nieuwe algemeen directeur en een nieuwe financieel directeur aan te stellen. De gemeenteraad van de nieuwe gemeente had hierbij 2 keuzes bij de aanstelling van de algemeen directeur en de financieel directeur:
• de titularissen van het ambt van algemeen directeur of financieel directeur oproepen om zich binnen de 30 dagen kandidaat te stellen voor de functie van algemeen directeur en financieel directeur;
• de algemeen directeur of financieel directeur aanstellen met een aanwervings- of bevorderingsprocedure die de gemeenteraad vaststelt. De gemeenteraad van de nieuwe gemeente kan voorwaarden opleggen voor die 2 ambten. Ze kiezen de algemeen directeur en de financieel directeur van de nieuwe gemeente op basis van een systematische vergelijking van de titels en verdiensten van de kandidaten. De functiebeschrijving met functieprofiel, de competentievereisten en de voorwaarden vormen daarbij het toetsingskader.
De gemeenteraad keurde in zitting van 28 april 2025 de functiebeschrijving en het competentieprofiel van financieel en adjunct-financieel directeur goed alsook de weddeschaal voor de functie van financieel directeur.
De gemeenteraad besliste in zitting van 28 april 2025 om de financieel directeurs van de samengevoegde gemeenten op te roepen om zich kandidaat te stellen voor de functie van financieel directeur binnen de 30 dagen volgend op de verzending van de oproepingsbrief.
Aan de gemeenteraad werd voorgesteld om de persoon die niet aangesteld wordt in de functie van financieel directeur aan te stellen tot adjunct-financieel directeur met behoud van zijn geldelijke anciënniteit.
De gemeenteraad keurde in zitting van 28 april 2025 de functiebeschrijving en het competentieprofiel van financieel en adjunct-financieel directeur goed alsook de weddeschaal voor de functie van financieel directeur. De weddeschaal werd overgenomen in de rechtspositieregeling.
De persoon die niet aangesteld wordt in de functie van financieel directeur wordt aangesteld als adjunct-financieel directeur met behoud van zijn geldelijke anciënniteit.
Beide financieel directeurs van de samengevoegde gemeenten werden op 7 mei 2025 opgeroepen om zich uiterlijk op 8 juni 2025 kandidaat te stellen overeenkomstig artikel 361/1 van het decreet over het Lokaal Bestuur.
Artikel 361 Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat “De financieel directeur van de nieuwe gemeente wordt gekozen op basis van een systematische vergelijking van de titels en verdiensten van de kandidaten in het licht van de functiebeschrijving met functieprofiel en competentievereisten en, in voorkomend geval, van de toetsing aan de voorwaarden.”
De heer Olivier Ramon stelde zich niet kandidaat voor de functie van financieel directeur.
Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 382 en 383 bepalen dat een gewezen financieel directeur van een samengevoegde gemeente die niet als financieel directeur van de nieuwe gemeente is aangesteld, met behoud van zijn geldelijke anciënniteit wordt aangesteld hetzij als adjunct-financieel directeur bij de gemeente, hetzij in een passende functie van niveau A in de nieuwe gemeente; dat die wordt ingeschaald in de salarisschaal die verbonden is aan de passende functie of zijn salarisschaal behoudt die hij genoot als financieel directeur in zijn oorspronkelijke gemeente, zolang het salaris op basis daarvan gunstiger is dan het salaris dat hij zou genieten na de inschaling; dat personeelsleden die in dienst zijn hun bestaande regeling kunnen behouden op persoonlijke titel, zolang die gunstiger is dan de overeenstemmende regeling in de nieuwe rechtspositieregeling.
- Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikelen 382 en 383
- het gemeenteraadsbesluit van 28 april 2025 waarbij de selectieprocedure en functiebeschrijving voor de functie van (adjunct-)financieel directeur werd goedgekeurd
- de gezamenlijke rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen en door het vast bureau op 16 december 2024, herbevestigd in zitting van 10 februari 2025
- het schrijven van 6 juni 2025 van de heer Olivier Ramon, waarbij hij afziet om zich kandidaat te stellen voor de functie van financieel directeur
- MJP000116 - bezoldigingen vastbenoemden - dienst Financiën
- BV 0111/6202000
- verantwoordelijke dienst HR
- mail dd. 6 juni 2025 waarbij betrokkene meldt zich geen kandidaat te stellen voor de functie van financieel directeur
- uittreksel uit het strafregister
Met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1
De heer Olivier Ramon, geboren te Roeselare op 23 september 1982 en wonende Essestraat 7 bus c, 8810 Lichtervelde, wordt aangesteld als adjunct-financieel directeur van de fusiegemeente Wingene met ingang van 1 juli 2025.
Artikel 2
Betrokkene wordt ingeschaald in de salarisschaal van adjunct-financieel directeur zoals opgenomen in de rechtspositieregeling. Betrokkene behoudt de salarisschaal die hij genoot als financieel directeur in zijn oorspronkelijke gemeente, zolang het salaris op basis daarvan gunstiger is dan het salaris dat hij zou genieten na de inschaling. De algemeen directeur stelt de wedde vast bij afzonderlijke beslissing.