Vanaf de fusiedatum van 1 januari 2025 tot aan de aanstelling van een nieuwe algemeen directeur nemen de algemeen directeur-coördinator en de financieel directeur-coördinator het ambt van algemeen directeur en financieel directeur van de nieuwe gemeente waar.
Binnen de 6 maanden na de fusiedatum dient de gemeenteraad van de nieuwe gemeente een nieuwe algemeen directeur en een nieuwe financieel directeur aan te stellen. De gemeenteraad van de nieuwe gemeente had hierbij 2 keuzes bij de aanstelling van de algemeen directeur en de financieel directeur:
• de titularissen van het ambt van algemeen directeur of financieel directeur oproepen om zich binnen de 30 dagen kandidaat te stellen voor de functie van algemeen directeur en financieel directeur;
• de algemeen directeur of financieel directeur aanstellen met een aanwervings- of bevorderingsprocedure die de gemeenteraad vaststelt. De gemeenteraad van de nieuwe gemeente kan voorwaarden opleggen voor die 2 ambten. Ze kiezen de algemeen directeur en de financieel directeur van de nieuwe gemeente op basis van een systematische vergelijking van de titels en verdiensten van de kandidaten. De functiebeschrijving met functieprofiel, de competentievereisten en de voorwaarden vormen daarbij het toetsingskader.
De gemeenteraad keurde in zitting van 28 april 2025 de functiebeschrijving en het competentieprofiel van algemeen directeur goed alsook de weddeschaal voor de functie van algemeen directeur.
De gemeenteraad besliste in zitting van 28 april 2025 om de algemeen directeur van de samengevoegde gemeenten op te roepen om zich kandidaat te stellen voor de functie van algemeen directeur binnen de 30 dagen volgend op de verzending van de oproepingsbrief.
De gemeenteraad keurde in zitting van 28 april 2025 de functiebeschrijving en het competentieprofiel van algemeen directeur goed alsook de weddeschaal voor de functie van algemeen directeur. De weddeschaal werd overgenomen in de rechtspositieregeling.
De algemeen directeur van de samengevoegde gemeenten werd op 7 mei 2025 opgeroepen om zich uiterlijk op 8 juni 2025 kandidaat te stellen overeenkomstig artikel 358/1 van het decreet over het Lokaal Bestuur.
Artikel 358 tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat “De algemeen directeur van de nieuwe gemeente wordt gekozen op basis van een systematische vergelijking van de titels en verdiensten van de kandidaten in het licht van de functiebeschrijving met functieprofiel en competentievereisten en, in voorkomend geval, van de toetsing aan de voorwaarden.”
De heer Jurgen Mestdagh stelde zich kandidaat voor de functie van algemeen directeur.
Er moet objectief kunnen vastgesteld worden dat minimaal voldaan is aan de wettelijke verplichtingen die tot de functie behoren en dit moet aangetoond worden aan de hand van de documenten die ter goedkeuring of rapportering worden voorgelegd aan de bevoegde beleidsorganen.
Uit het CV en de motivatiebrief blijkt dat betrokkene voldoet aan onderstaande beoordelingscriteria, zoals eerder vastgesteld door de gemeenteraad:
- opleiding, diploma's en navorming
- bekwaamheid
- ervaring, zowel in lokale bestuurscontext als in de secretarisfunctie. Deze relevante toont aan dat minimaal voldaan is aan de decretale verplichtingen die tot de functie behoren zoals onder andere bepaald in artikelen 170 tot en met 174 van het decreet lokaal bestuur.
- leidinggevende capaciteiten
- inzet en initiatief
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikelen 170, 171, 172, 173, 174 en 358
- het gemeenteraadsbesluit van 28 april 2025 waarbij de selectieprocedure en functiebeschrijving voor de functie van algemeen directeur werd goedgekeurd
- de gezamenlijke rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen en door het vast bureau op 16 december 2024, herbevestigd in zitting van 10 februari 2025
- het schrijven van 6 juni 2025 van de heer Jurgen Mestdagh, waarbij hij zich kandidaat stelt voor de functie van algemeen directeur
- MJP000123 - bezoldigingen vastbenoemden - dienst Strategie en Bestuur
- BV 0110/6202000
- verantwoordelijke dienst HR
- CV
- motivatienota
- uittreksel uit het strafregister
Met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1
De heer Jurgen Mestdagh, geboren te Tielt op 18 juli 1978 en wonende Maalderijstraat 2, 8700 Tielt, wordt aangesteld als algemeen directeur van de fusiegemeente Wingene met ingang van 1 juli 2025.
Artikel 2
Betrokkene wordt ingeschaald in de salarisschaal van algemeen directeur zoals opgenomen in de rechtspositieregeling.