De voorzitter opent de zitting op 28/04/2025 om 19:04.
Aanleiding en voorgeschiedenis
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de raad van bestuur AGB. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Feiten, context en argumentatie
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de raad van bestuur AGB. Zij nemen er kennis van via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk lid van de raad van bestuur AGB heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad van bestuur AGB worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de raad van bestuur AGB en de algemeen directeur ondertekend.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- het artikel 21 §2 van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf
Bijlagen
- verslag vorige zitting 24 februari 2025
Besluit
Enig artikel
De raad van bestuur AGB keurt het verslag van de vorige zitting van maandag 24 februari 2025 goed.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, het vast bureau, de raad voor maatschappelijk welzijn en het bijzonder comité voor de sociale dienst een deontologische code dienen aan te nemen.
Bij uitbreiding opteert Wingene ervoor om dezelfde deontologische code te hanteren voor alle lokale mandatarissen, ook die van het autonoom gemeentebedrijf.
Feiten, context en argumentatie
De deontologische code geeft lokale mandatarissen een kader waarbinnen ze hun mandaat moeten uitoefenen. De samenleving stelt, terecht, hoge eisen aan mandatarissen. Als lokaal geëngageerd politicus is men kwetsbaar.
De deontologische code is in de eerste plaats niet gemaakt om te bestraffen, maar om een veilige omgeving te creëren waarbinnen de lokale mandatarissen moeten werken. De code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat. Dit handelen steunt op de volgende waarden: dienstbaarheid, functionaliteit, onafhankelijkheid, openheid, vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid.
Juridisch gezien zijn er volgens het decreet lokaal bestuur minstens twee codes nodig: Eén voor de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen en één voor de raad voor maatschappelijk welzijn, het vast bureau en het bijzonder comité voor de sociale dienst. Ook al worden gemeente en OCMW sinds 2019 bestuurd door dezelfde mensen, toch blijven het twee afzonderlijke rechtspersonen waarbij de raden elk voor hun bestuur een code moeten vaststellen. De gemeenteraad kan hierbij geen vaststelling doen voor de OCMW-raad, en omgekeerd.
Aanvullend opteert Wingene ervoor om dezelfde deontologische code te laten vaststellen door de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf en zo dezelfde deontologische code te hanteren voor alle lokale mandatarissen.
De deontologische code voor mandatarissen bestaat uit de volgende hoofdstukken: (1) algemene plichten, uitgangspunten en doelstellingen, (2) specifieke bepalingen, (3) tussenkomsten, (4) onrechtmatige en onwettelijke voordelen, (5) schijndienstbetoon en ongevraagd dienstbetoon, (6) corruptie en de schijn ervan, (7) bekendmaking van de dienstverlening, (8) contacten met de private sector, (9) mandaten en (10) naleving en handhaving in de deontologische commissie. Tenslotte is er ook een bijlage met wettelijke verwijzingen.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 39, 55, 74, 83 en 112
Bijlagen
- de deontologische code voor mandatarissen
Besluit
Enig artikel
De raad van bestuur AGB stelt de deontologische code voor mandatarissen vast. De deontologische code in bijlage maakt integraal deel uit van het besluit.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Naar analogie met de overige bestuursorganen neemt de raad van bestuur bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement aan waarin het nadere regels vaststelt over zijn werking.
Artikel 43 van het huishoudelijk reglement vermeldt de 'gedragscode informatieveiligheid' waarin afspraken zijn vastgelegd rond topics informatieveiligheid en privacy.
Feiten, context en argumentatie
Wetgeving verplicht elk lokaal bestuur om in verhouding gepaste technische en organisatorische maatregelen te implementeren op gebied van informatieveiligheid, digitale veiligheid en privacy. Daarom is het van belang dat deze richtlijnen door elke mandataris goed nageleefd worden.
Elke mandataris is persoonlijk verantwoordelijk voor de aan hem toevertrouwde persoons- en andere gegevens krachtens het beroepsgeheim, de geheimhoudingsplicht en de discretieplicht. Extra waakzaamheid is vereist bij het ontvangen en verwerken van persoonsgegevens, vertrouwelijke of zeer vertrouwelijke gegevens.
Deze gedragscode is opgesteld samen met C-Smart en de DPO, en legt afspraken vast rond topics van informatieveiligheid en privacy. Ze bevat onder meer richtlijnen voor het omgaan met digitale middelen, fysieke toegang tot gebouwen en de veilige raadpleging van elektronische documenten, en benoemt de rechten en plichten van mandatarissen met betrekking tot informatieveiligheid.
Een goede naleving van de gedragscode vormt een garantie voor het continue behoud van de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van (persoons)gegevens.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Bijlagen
- gedragscode informatieveiligheid voor mandatarissen
Besluit
Enig artikel
De raad van bestuur stelt de gedragscode informatieveiligheid voor mandatarissen vast, die van toepassing is voor de leden van de raad van bestuur AGB Wingene. De bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Dienstverlenende Vereniging Creat Services nodigt het AGB Wingene uit voor de algemene vergadering die doorgaat op dinsdag 17 juni 2025 om 14.30 uur te Gent in Flanders Expo. Autonoom gemeentebedrijf Wingene is toegetreden tot deze dienstverlenende vereniging bij raadsbesluit van 27 november 2017 en kan zich laten vertegenwoordigen op elke algemene vergadering. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Feiten, context en argumentatie
Op de agenda staan de gebruikelijke agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
5. b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
Varia
Uit de studie en beoordeling van alle aangeleverde documenten, blijkt dat het AGB kan instemmen met alle agendapunten. De raad van bestuur AGB is bevoegd voor de goedkeuring van de agenda en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger. Bij de aanvang van deze legislatuur ging de raad over tot de aanwijzing van bestuurder Vicky Vandycke als effectief afgevaardigde en bestuurder Maarten Huvaere als plaatsvervanger in de algemene vergadering. De raad van bestuur AGB kan deze afvaardiging bestendigen voor de algemene vergadering van dinsdag 17 juni 2025.
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 en 432
- het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019, en alle latere wijzigingen
- het besluit van de raad van bestuur AGB Wingene van 27 november 2017 over de deelname aan de oprichting van TMVS dv, (naamswijziging naar Creat Services dv sinds december 2023)
- het besluit van de raad van bestuur AGB Wingene van 24 februari 2025 over 'CREAT Services dv - effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger in de algemene vergadering - aanwijzing'
- de statuten van Creat Services dv (voorheen TMVS dv), laatst gewijzigd door de buitengewone algemene vergadering van 12 december 2023
Bijlagen
- oproepingsbrief van 21 maart 2025 tot e algemene vergadering van Creat Services dv op 17 juni 2025
- agenda met toelichtingen van de algemene vergadering van Creat Services dv op 17 juni 2025
Besluit
Artikel 1
De raad van bestuur keurt alle punten goed van de agenda voor de Algemene Vergadering van Creat Services dv van dinsdag 17 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
5. b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2
De raad wijst mevrouw Vicky Vandycke aan als effectief vertegenwoordiger met als plaatsvervanger de heer Maarten Huvaere en draagt hen op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services dv op 17 juni 2025, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen volgens dit besluit.
Artikel 3
Creat Services dv en de aangestelde vertegenwoordiger ontvangen afschrift van dit besluit, hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 2025061_7AV@creat.be.
Aanleiding en voorgeschiedenis
Het Globaal Sportinfrastructuurplan voor Vlaanderen (GSV) biedt de regering een kader om op langere termijn gericht te investeren in sportinfrastructuur en op die manier de inhaalbeweging doordacht in te zetten. Eén van de krachtlijnen uit het sportinfrastructuurplan is de structurele subsidieregeling voor bovenlokale sportinfrastructuur. Met dit permanent subsidiekader verkleint de drempel voor lokale besturen, sportorganisaties, -federaties en -clubs om te investeren in bovenlokale sportinfrastructuur aanzienlijk.
Het AGB voorziet diverse investeringen op het sportpark Wingene, uit te voeren tijdens de komende legislatuur. Deze investeringen komen in aanmerking voor subsidiëring via het Globaal Sportinfrastructuurplan.
Feiten, context en argumentatie
In samenspraak met Team Publiekswerking en tennisclub TC Aquila, kwam een subsidiedossier bovenlokale sportinfrastructuur tot stand, in te dienen bij Sport Vlaanderen. De titel van het dossier luidt 'Opwaardering Sportpark Wingene'.
De ondertekening van het dossier gebeurt door de twee aanvragers AquilaSportBV en AGB Wingene.
Het directiecomité moet het dossier tijdig indienen vóór de uiterste deadline op woensdag 30 april 2025 bij Sport Vlaanderen.
De bekendmaking van de uitslag en toekenning gebeurt doorgaans in de maand juni.
Oplijsting investeringen
Diverse investeringen op sportpark Wingene staan op de planning in deze legislatuur.
1. Nieuwbouw
2. Renovatie
Bevoegdheid en juridische grond
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Bijlagen
- subsidiedossier 'Opwaardering Sportpark Wingene'
Besluit
Enig artikel
De raad van bestuur AGB neemt kennis van het ingediende subsidiedossier 'Opwaardering Sportpark Wingene' bij Sport Vlaanderen, in het kader van het Globaal Sportinfrastructuurplan voor Vlaanderen (GSV).
Namens de raad van bestuur AGB,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Lieven Huys
Burgemeester-voorzitter