Terug
Gepubliceerd op 23/10/2025

Besluit  het college van burgemeester en schepenen

ma 13/10/2025 - 15:30

Aanvullend verkeersreglement: Raveschootsveldstraat - invoeren knip ter hoogte van kruispunt met Akkerstraat - vaststelling

Aanwezig: Lieven Huys, Burgemeester
Brecht Warnez, Ann Mesure, Tom Braet, Jens Danneels, Sandra Ketels, Greet Coens-De Roo, Yves Bracke, Schepenen
Linda Wyckstandt, Voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst
Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur
Aanleiding en voorgeschiedenis

In het gemeentelijk mobiliteitsplan vastgesteld door de gemeenteraad van 25 september 2023 komt de uitbouw van een fietsverbinding via Raveschootveldstraat en Akkerstraat aan bod. De uitrol van een knip in de Raveschootveldstraat is opgenomen als een actie binnen dit gemeentelijk mobiliteitsplan. De knip weert het doorgaand gemotoriseerd verkeer in de Raveschootveldstraat en stimuleert het traag verkeer voor de alternatieve fietsverbinding Wingene - Zwevezele.

Feiten, context en argumentatie

De bestaande fietsverbinding tussen Wingene en Zwevezele verloopt langs de Wingenesteenweg. Het gemeentelijk mobiliteitsplan stelt voor om een alternatief te voorzien langs autoluwe straten, via de Pastorijstraat, Raveschootveldstraat, Akkerstraat, Helakkerstraat en Kokerstraat. Verschillende woonwijken takken hier rechtstreeks op aan. Bijkomend is er intussen een verkeersveilige fietsverbinding naar de bedrijventerreinen 'Hille' en 'Flandria'. Bij de verdere ontwikkeling van het bedrijventerrein en de circulaire zone zal de Raveschootsveldstraat niet langer aansluiten op de Akkerstraat. Hierdoor wordt de Raveschootsveldstraat vanzelf autoluwer. Voor de fietser en voetganger was er wel steeds een doorgang voorzien. Dienst Publiek Domein en Mobiliteit stelt voor om een knip in te voeren in de Raveschootsveldstraat ter hoogte van het kruispunt met de Akkerstraat.

Het gaat om een gemeenteweg.

Deze maatregel zal ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.

Bevoegdheid en juridische grond

- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119

- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer

- het gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2025 over de vaststelling van het gecoördineerd overzicht van de bevoegdheidsdelegaties, art. 9a 

- het collegebesluit van 29 september 2025: Raveschootveldstraat: invoeren knip - goedkeuring

Bijlagen

- nota 

Besluit

Artikel 1

Een knip wordt ingevoerd in de Raveschootsveldstraat ter hoogte van het kruispunt met de Akkerstraat.

Artikel 2

Deze maatregel wordt aangeduid door middel van volgende reglementaire verkeersborden:

- C3 met onderbord M12 'uitgezonderd A,P' ter hoogte van het kruispunt Akkerstraat - Raveschootsveldstraat

- C31a met onderbord M12 'uitgezonderd A,P' in de Akkerstraat ter hoogte van het kruispunt met de Raveschootsveldstraat richting Hille

- C31b met onderbord 'uitgezonderd A,P' in de Akkerstraat ter hoogte van het kruispunt met de Raveschootsveldstraat richting Hille-Zuid

- F45b ter hoogte van Raveschootsveldstraat 16

- F45 ter hoogte van Kortrijksteenweg 2.

Artikel 3

Nota in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, aan de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.