In toepassing van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2025 over het lokaal woonbeleid over de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid, kunnen gemeenten, als regisseur van het lokaal woonbeleid, projecten indienen.
De Vlaamse regering wil met deze subsidiëring de lokale besturen stimuleren, begeleiden en ondersteunen om de taak als regisseur van het lokaal woonbeleid echt op te nemen met alle publieke en lokale woonactoren.
Bij het indienen van projectdossiers wordt prioriteit gegeven aan het stimuleren van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. De interlokale vereniging in de Tieltse regio werd reeds in 2008 opgericht en telkens verlengd na positieve evaluatie van dit project.
De deelnemende gemeenten van de interlokale vereniging "IGS Woondienst Regio Tielt" nemen het initiatief om een nieuw projectdossier voor de subsidieperiode 2026–2031 op te maken, met als doel de meerwaarde van de intergemeentelijke samenwerking op het vlak van lokaal woonbeleid structureel te verankeren en een gezamenlijk antwoord te blijven bieden op de actuele en toekomstige uitdagingen in het woonbeleid.
In de voorbije werkingsperiodes werden reeds tal van concrete acties en beleidsmaatregelen inzake lokaal woonbeleid gerealiseerd, en groeide de intergemeentelijke samenwerking inmiddels uit tot een wezenlijk instrument ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid van deelnemende gemeenten.
Het college van burgemeester en schepenen besloot na toelichting door coördinator van de IGS Woondienst Regio Tielt Jurgen Vierstraete op 7 april 2025 om principieel in te stemmen met de deelname aan het traject tot opmaak van een nieuw projectdossier voor de subsidieaanvraag intergemeentelijke samenwerking lokaal woonbeleid. Dit leidde tot de opmaak van een ontwerp-projectvoorstel met bijhorende financiële raming, in samenwerking met de gemeenten Ardooie, Dentergem, Pittem, Tielt en Wingene, onder coördinatie van de interlokale vereniging “IGS Woondienst Regio Tielt”.
Er vond een verkennend overleg plaats met Wonen in Vlaanderen op 23 april 2025, in het kader van de voorbereiding en bespreking van het projectdossier; waarna het projectdossier vervolgens werd aangepast conform de opmerkingen van Wonen in Vlaanderen.
De stuurgroep van IGS Woondienst Regio Tielt dd. 6 mei 2025 gaf een positief advies omtrent de inhoudelijke en financiële uitwerking van het dossier, en het akkoord met de toetreding van gemeente Ardooie tot de interlokale samenwerking.
Het projectdossier zal vervolgens, na goedkeuring door de deelnemende lokale besturen, worden ingediend bij de Vlaamse overheid met het oog op het bekomen van subsidiëring voor de periode 2026–2031.
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald Deel 3, Titel 3 houdende de intergemeentelijke samenwerking, zoals gewijzigd.
- het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, zoals gewijzigd.
- het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2025 tot wijziging van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat betreft het lokaal woonbeleid.
De jaarlijkse bijdrage voor Wingene komt neer op 26,95% van de totale bijdrage zoals beschreven in de meerjarenbegroting in bijlage.
- verslag stuurgroep IGS Wonen Regio Tielt dd. 6 mei 2025
- verslag formeel overleg met Wonen in Vlaanderen
- besluit Vlaamse Regering van 14 maart 2025
- projectdossier/subsidieaanvraag
- plan van aanpak eigen initiatieven
- meerjarenbegroting 2026-2031
Artikel 1
De gemeenteraad keurt voorliggend projectdossier tot intergemeentelijk samenwerken met meerjarenbegroting goed en neemt het engagement voor de ganse projectperiode aan dit project deel te nemen onder de opschortende voorwaarde van het verkrijgen van de begrote subsidies die worden verleend door de Vlaamse Minister van Wonen of zijn gemachtigde.
Artikel 2
De nodige kredieten worden hiervoor in het gemeentelijke budget voorzien.
Artikel 3
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de bevoegde instanties van de Vlaamse overheid, de projectcoördinator van IGS Woondienst Regio Tielt en tevens aan de financieel beheerder van de gemeente.