Terug
Gepubliceerd op 03/09/2025

Besluit  de gemeenteraad

ma 26/05/2025 - 20:00

Algemeen bestuurlijk toezicht over de klachtenbehandeling door de toezichthoudende overheid (2025.000105) - kennisgeving

Aanwezig: Hendrik Verkest, Raadslid
Lieven Huys, Burgemeester
Brecht Warnez, Ann Mesure, Tom Braet, Jens Danneels, Sandra Ketels, Greet Coens-De Roo, Yves Bracke, Schepenen
Katrien Delodder, Hannes Gyselbrecht, Sandra Quintyn, Tom De Paepe, Stefaan Verhelle, Pieter-Jan Verhoye, Chris Hullebusch, Dirk De Meyere, Quinten Dedecker, Sandy Geirnaert, Mieke Van den Broeck, Jasna Vanoverschelde, Stephanie Dujardin, Michiel Van Robaeys, Jelle Rutsaert, Kjenta Willems, Raadsleden
Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Linda Wyckstandt, Voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst
Gilles Verstraete, Raadslid
Aanleiding en voorgeschiedenis

In toepassing van artikel 332 en 333 van het decreet over het lokaal bestuur, moet de gemeenteraad kennis krijgen van de definitieve antwoorden van de toezichthoudende overheid over ingediende klachten. 

Op 20 februari 2025 stelde het Agentschap Binnenlands Bestuur de gemeente in kennis van de ingediende klacht over de fasering van de wegenwerken te Ruiselede, uitgevoerd door Aquafin, met de vraag om verantwoording. De klacht is geregistreerd onder nummer KLACHT2025.000105.

Op 25 april 2025 deelt de toezichthoudende overheid haar beslissing mee over KLACHT2025.000105, via het berichtencentrum van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Feiten, context en argumentatie

De klacht gaat over het feit dat de aannemer de vooropgestelde planning niet heeft aangehouden, met name het vooruitschuiven van de aanpak van de Pensionaatstraat in het centrum Ruiselede. Dit had onder meer als gevolg dat de werken in Doomkerke pas later en juist in de natte periode vielen, wat voor extra overlast zorgde. De klachtindiener concludeert dat het hier moet gaan om een fout in het bestek.

Wingene verantwoordt de wijziging in de fasering van de werken in diverse opzichten, onder meer de schoolvakantie voor de school gelegen in de Pensionaatstraat en de onzekerheid over de geplande nieuwbouw van het woonzorgcentrum in de Pensionaatstraat. Bovendien speelde de aangepaste uitvoering ook een rol voor het bekomen van de aangevraagde subsidies.

De toezichthoudende overheid volgt de motivatie van het bestuur en beschouwt de klacht bijgevolg als afgehandeld.

Bevoegdheid en juridische grond

- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art 332, 333 en volgende

Bijlagen

- KLACHT2025.000105: klacht en antwoord

- motivatiebrief van gemeentebestuur Wingene, aangevuld met bewijsstukken

Besluit

Enig artikel

De gemeenteraad neemt kennis van het klachtendossier 2025.000105, afgehandeld door het agentschap binnenlands bestuur Vlaanderen en neemt akte dat de toezichthoudende overheid niet overgaat tot optreden in het kader van bestuurlijk toezicht.