Terug
Gepubliceerd op 25/06/2025

Besluit  het college van burgemeester en schepenen

ma 23/06/2025 - 15:30

Omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen en de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit: OMV_2024095287 - O/2025/11 - advies

Aanwezig: Lieven Huys, Burgemeester
Brecht Warnez, Ann Mesure, Tom Braet, Jens Danneels, Sandra Ketels, Greet Coens-De Roo, Yves Bracke, Schepenen
Linda Wyckstandt, Voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst
Jurgen Mestdagh, Algemeen directeur
Aanleiding en voorgeschiedenis

Het college van burgemeester en schepenen ontving op 21/01/2025 van de deputatie de vraag om een advies te verlenen in het dossier ingediend door Deliconstruct tot het uitbreiden van een bedrijfsgebouw.

Dossierreferentie: OMV_2024095287 - O/2025/11

Locatie: Industriestraat 8B, 8755 Wingene

Datum adviesvraag: 21/01/2025

Uiterste datum om advies te verlenen: 12/03/2025

Feiten, context en argumentatie

Beschrijving van de omgeving:

De aanvraag heeft betrekking op een perceel gelegen aan de Industriestraat 8B, binnen het bedrijventerrein gesitueerd tussen de Aalterstraat en de N37. Het perceel 334E met een oppervlakte van ca. 8070 m² werd uitgebreid met een afgesplitst perceel van Autohandel Van Loocke. Het afgesplitste perceel, sectie C nr. 997 B, heeft een oppervlakte van 1.210 m² waardoor de totale oppervlakte van het terrein ca. 9.300 m² bedraagt.

Ter hoogte van de rooilijn Industriestraat heeft het perceel een breedte van 74,5 m. Op een afstand van 8,00 m t.a.v. de rooilijn staat het bedrijfsgebouw met een oppervlakte (footprint) van 3.279 m² en een volume van 9.536 m³. De loods is voorzien van een plat dak en heeft een kroonlijsthoogte van 6,97 m.

Aan de linkerzijgevel wordt het perceel begrensd door de Poekebeek, een waterloop van 2e categorie. Het perceel bevindt zich in een risicozone voor overstromingen.

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen:

Deze aanvraag betreft de uitbreiding van het bedrijfsgebouw van metaalconstructiebedrijf Deliconstruct. De geplande stedenbouwkundige handelingen omvatten de aanbouw van een productieruimte, de bouw van een afdak, de aanleg van WADI’s, bijkomende betonverharding en het rooien van bomen. Daarnaast wordt een bestaande parkeervoorziening verwijderd om plaats te maken voor de uitbreiding en de bijhorende vrachtwagencirculatie.

Beschrijving van de aangevraagde ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

Deliconstruct produceert in opdracht en op vraag van andere bedrijven, als toeleverancier van onderdelen en dit vertrekkende van plaatmateriaal, buizen en profielen. Deze materialen kunnen verschillende behandelingen ondergaan: ponsen, lasersnijden, plooien, lassen en montage. Er zijn geen lak- of coatingactiviteiten.

De aanvraag van Deliconstruct betreft de hernieuwing en verandering van de klasse 1 ingedeelde milieuvergunning voor de exploitatie van een metaalbewerkend bedrijf. Huidige milieuvergunning is geldig tot eind juni 2026. Recent werd het bedrijfsterrein uitgebreid door aankoop van een deel van achterliggend perceel waardoor de aanvraag tevens een belangrijke verandering door toevoeging van kadastrale percelen betreft.

De milieuvergunde toestand wordt geactualiseerd en betreft navolgende veranderingen:

- verminderen van het stallen van 4 bedrijfsvoertuigen

- uitbreiden van het totaal elektrisch vermogen van compressoren/airco’s/stikstofgenerator met 28,8 kW

- uitbreiding van de opslag van gas in flessen met 1.950 liter

- uitbreiding van de opslag van gas in tanks met 19.742 liter, grotere opslagtank stikstof en plaatsing van drie drukvaten stikstof bij stikstofgenerator

- uitbreiding van de mazoutopslag met 1,67 ton

- uitbreiden van het totaal elektrisch vermogen van de metaalbewerkingsinstallaties met 96,2 kW

- toevoegen van de lasapparaten met een totaal vermogen van 330 kW in rubriek 29.5.3.

- annulatie van de opslag van 400 liter hydraulische en koel-olie

- lozing huishoudelijk afvalwater, hoogspanningscabine en de stookinstallatie zijn niet langer ingedeeld volgens Vlarem

Er wordt een afwijking op de werkingsuren van Vlarem gevraagd daar bepaalde installaties via 2-ploegensysteem worden bediend en van maandag tot en met vrijdag in productie zijn van 6.00 uur tot 22.00 uur.

Voor deze inrichting werden eerder reeds de volgende rubrieken vergund:

Rubriek

Klasse

Omschrijving

Hoeveelheid + eenheid

Duur

3.3

3

Lozing van huishoudelijk afvalwater in de riolering: 1.200 m³/jaar

1200 m³/jaar

30/06/2026

12.2.1

3

Transformator: 500 kVA

500 kVA

30/06/2026

15.1.1

3

Stallen van 7 voertuigen (2 heftrucks, 3 camionetten en 2 bestelwagens)

7 voertuigen

30/06/2026

16.3.1.1

3

3 airco's van elk 4 kW en 3 compressoren van elk 11 kW - samen 45 kW

45 kW

30/06/2026

16.7.2

2

Opslag van 4.950 L gas in flessen waarvan:

- 2.400 L argon (48 x 50 L);

- 2.500 L argon-CO2-mengsel (50 x 50 L);

- 50 L acetyleen (1 x 50 L)

4950 L

30/06/2026

16.8.2

2

Opslag van 9.360 L gas in twee tanks: 6.060 L stikstof en 3.300 L zuurstof

9360 L

30/06/2026

17.3.3.2

2

Beitsbad van 3.000 kg beitsproduct in een BG DW tank

3000 kg

30/06/2026

17.3.6.1.b

3

Opslag van 5.000 L mazout

5000 L

30/06/2026

17.3.7.1

3

Opslag van 200 L koelolie en 200 L hydraulische olie

400 L

30/06/2026

17.3.9.1

3

Eén verdeelslang

1 verdeelslang

30/06/2026

17.4

3

Opslag van 300 kg gevaarlijke producten in kleinverpakking (oplosmiddelen, verf, verdunners, PUR...)

300 kg

30/06/2026

29.5.2.3

1

Installaties voor mechanisch behandelen van metalen: 203,8 kW

203,8 kW

30/06/2026

29.5.4.2

2

Lasermachines voor het bewerken van metalen: samen 138 kW

138 kW

30/06/2026

29.5.5.2

2

Beitsbad van 3.000 L

3000 L

30/06/2026

43.1.1.a

3

4 verwarmingsketels op gas (4 x 116,5 kW): 465,2 kW

465,2 kW

30/06/2026


De exploitant vraagt de volgende aanpassingen/toevoegingen/hernieuwingen aan de inrichting aan:

Rubriek

Klasse

Omschrijving

Hoeveelheid + eenheid

Aard van de aanpasssing

6.5.1°

3

Brandstofverdeelslang

1 stuk

HERNIEUWING

15.1.1°

3

Garage/stelplaats voor voertuigen en/of aanhangwagens, andere dan personenwagens

3 stuks (2 heftrucks, 1 vrachtwagen)

VERANDERING + HERNIEUWING

16.3.2°a)

3

Compressoren, airco’s, stikstofgenerator

73,80 kW

VERANDERING + HERNIEUWING

17.1.2.1.2°

2

Opslag van gas

6.900 liter

VERANDERING + HERNIEUWING

17.1.2.2.3°

1

Opslag van gas

29.102 liter

VERANDERING + HERNIEUWING

17.3.2.1.1.1°b)

3

Opslag van mazout

5,83 ton

VERANDERING + HERNIEUWING

17.4.

3

Opslag van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen

300 kg

HERNIEUWING

29.5.2.2°a)

2

Installaties voor het mechanisch behandelen van metalen

300 kW

VERANDERING + HERNIEUWING

29.5.3.2°a)

2

Lasapparatuur, deels mobiel

330 kW

NIEUW

29.5.5.2°a)

2

Beitsbad

3.000 liter

HERNIEUWING


Ingewonnen sub-adviezen

  • Hulpverleningszone Midwest preventie@zonemidwest.be heeft geen advies uitgebracht. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.

 

Openbaar onderzoek

Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 23/05/2025 tot 21/06/2025.

Het openbaar onderzoek werd niet aangekondigd in een dag- of weekblad.

Er werd geen informatievergadering georganiseerd.

Tijdens het openbaar onderzoek werd 1 bezwaar ingediend. Het bezwaarschrift werd ingediend op 06/06/2025 en is bijgevolg ontvankelijk.

De standpunten, opmerkingen en bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek handelen over:

- De plannen zijn onvoldoende duidelijk inzake de precieze constructie om inpandig te kunnen laden en lossen. Zo is de materialisatie niet  duidelijk, noch of er wel degelijk poorten worden voorzien, etc. Hieromtrent moet bijkomende duiding worden gegeven, zowel schriftelijk als op de plannen.

- Vervolgens wordt ook niet verduidelijk hoe dit de geluidsimpact zal opvangen. Bovendien wordt er geen informatie toegevoegd waarin wordt aangetoond dat er voor 7u en na 19u kan voldaan worden aan de strengste geluidsnormen.

- We dringen aan om (i) het werken met gesloten poorten en (ii) het laden en lossen tussen 7u en 19u uitdrukkelijk op te nemen als vergunningsvoorwaarde. Wat betreft het inpandig laden met gesloten poorten vragen wij extra verduidelijking. Het inpandig laden en lossen met gesloten poorten kan na verdere duiding, ook als uitdrukkelijke vergunningsvoorwaarde worden opgenomen.

 

Toepasselijke stedenbouwkundige voorschriften

De aanvraag betreft een perceel gelegen in het gewestplan Roeselare-Tielt (KB 17/12/1979), en is er aangeduid als zone voor KMO's en ambachtelijke bedrijven. De site is niet opgenomen in een bijzonder plan van aanleg (BPA) of ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP), noch gelegen binnen een vergunde niet vervallen verkaveling.

 

Beoordeling van de verenigbaarheid met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Het schepencollege stelt vast dat de op basis van de gewijzigde projectinhoud de verdere uitbating van het bedrijf op zich gunstig kan worden beoordeeld, evenals uitbreiding van de bedrijfsgebouwen tot zover voldaan wordt aan de daarbij horende decretale voorwaarden. Er wordt geen bezwaar geformuleerd tegen de wijziging en voortzetting van de activiteiten ter plaatse binnen de huidige ruimtelijke context

Beoordeling effecten op de omgeving

Mobiliteit: Het aantal transporten van en naar de site wordt geraamd op 110 verkeersbewegingen per week met personenvervoer en 71 verkeersbewegingen per week met vracht- en bestelwagens.
 De transportbewegingen vinden overdag plaats. Tijdens de avond- en nachtperiode zijn er geen leveringen of ophalingen.

Er is geen volcontinu productie, enkel een bezetting in twee ploegen tussen 6.00 en 22.00 uur voor bepaalde machines en dit van maandagochtend tot vrijdagavond.

Gelet op de ligging van de inrichting in ambachtelijke zone, kan gesteld worden dat het aantal transporten geen grote hinder zullen genereren voor de omgeving en de impact als beperkt kan beschouwd worden. 

Bodem: De exploitant neemt de nodige voorzorgsmaatregelen om lozingen naar bodem te vermijden:

  • De opslagtanks voor mazout zijn alle vier bovengronds en dubbelwandig en worden onderworpen aan de periodieke keuringsverplichtingen.
  • De tankplaats voor de heftrucks (rode diesel) zal worden ingericht in het nieuwe gedeelte zodat de heftrucks overdekt en verhard staan opgesteld bij het tanken.
  • De beperkte opslag kleinverpakkingen met gevaarlijke producten staan op of in bakken opgesteld en per soort gegroepeerd.
  •  Het beitsbad is dubbelwandig en wordt zeer sporadisch nog gebruikt, een 5-tal keer per jaar. Het bad is stabiel opgesteld en staat verdiept in een lekbak. Deze metalen lekbak biedt stabiliteit en vormt een onderliggende opvangfaciliteit in het kader van eventuele morsincidenten. 

Er kan gesteld worden dat de gewenste activiteiten geen aanzienlijk en/of negatief effect zullen hebben op de bodem.

Lucht: De activiteiten produceren geen geur of VOS. Er zijn geen lak- of spuitactiviteiten.

De enige emissies van deze inrichting betreffen de uitlaatgassen van de eigen voertuigen en deze van de leveranciers en klanten. De effecten naar luchtverontreiniging zijn niet aanzienlijk of negatief.

Water: Er is geen productie van bedrijfsafvalwater. Het beitsbad behoudt zijn inhoud gezien de uiterst beperkte toepassing ervan. Indien dit zou moeten worden vervangen, zal het worden leeg gehaald door een daartoe bevoegde IHM’r en direct worden afgevoerd. Dit heeft zich de laatste tien jaar niet voorgedaan daar het beitsbad slechts een 5-tal keer per jaar gebruikt wordt.

Voor het overige zijn er geen spoelbaden aanwezig op deze site. De werkvloeren worden droog gereinigd, zodat geen afvalwater ontstaat.

Geluid: Er wordt, met gesloten deuren gewerkt in de ateliers, zodat er weinig geluidsemissie is naar de omgeving toe. Het laden en lossen van metaal, alsook het manoeuvreren van de vrachtwagens zullen geluidshinder produceren. 

Er wordt bijkomend voorzien van een afgesloten luifel, aansluitend op de uitbreiding van het bedrijfsgebouw, die dienst kan doen als laad- en loszone en zal afgesloten worden met automatische rolpoorten. De vrachtwagen zal dus binnenrijden en inpandig laden en lossen, hetgeen de mogelijke hinder naar omgeving toe tot een minimum beperkt.

Het is aangewezen om als bijzondere voorwaarde op te nemen dat het laden en lossen van plaatmateriaal inpandig dient te gebeuren met gesloten poorten of deuren.

Biodiversiteit

Het bedrijf bevindt zich in industriegebied op ruim 1.900 m van een habitatrichtlijngebied dat ten noordwesten is afgebakend. Het dichtstbij gelegen VEN-gebied bevindt zich op ruim 1.300 m ten noorden van het bedrijf.
 Sedert de inwerkingtreding van het Stikstofdecreet werd voorzien in een leidraad voor inschatting van de impact van NOx-uitstoot door verkeersbewegingen bij kleinere projecten en in hoeverre deze kunnen voldoen aan de impactscoredrempel van 1 % zoals is voorzien in het decreet.

Tabel 4 van de betreffende leidraad geeft aan dat bij minder dan 874.000 voertuigbewegingen/jaar met zware voertuigen geen overschrijding gebeurt van de 1%-drempel voor projecten op afstand van 1.500 m van een habitatgebied en met zeer lage KDW-waarde (kritische depositiewaarde). 

Het aantal voertuigbewegingen op deze locatie wordt geraamd op 3.550 voertuigbewegingen/jaar. 

Tabel 3 van de betreffende leidraad geeft aan dat bij minder dan 6.431.000 voertuigbewegingen/jaar met lichte voertuigen geen overschrijding gebeurt van de 1%-drempel voor projecten op afstand van 1.500 m van een habitatgebied en met zeer lage KDW-waarde (kritische depositiewaarde). 

De vervoersbewegingen met lichte voertuigen worden geraamd op 5.500 per jaar.

Samengeteld liggen deze waarden nog altijd ver onder 100 % dus kan gesteld worden dat de 1% drempel impactscore niet benaderd wordt. 

Er kan dan ook gesteld worden dat er geen negatieve impact dient te worden gevreesd inzake effecten naar kwetsbare natuur

Besluit:
Milieutechnisch gezien zijn er geen knelpunten vastgesteld. Na analyse van het aanvraagdossier kan worden besloten dat de inrichting kan uitgebaat worden zonder onaanvaardbare hinder voor de omgeving, mits naleving van de toepasselijke algemene en sectorale bepalingen uit titel II van het Vlarem en mits naleving van volgende bijzondere voorwaarde: “het laden en lossen van plaatmateriaal dient inpandig te gebeuren met gesloten poorten of deuren”.

Conclusie:

Het college van burgemeester en schepenen is principieel akkoord met de uitbreiding en de verdere uitbating van het bedrijf, maar respecteert de provincie in haar bevoegdheid om de relevante voorwaarden te toetsen (voorwaardelijk gunstig advies).

Bevoegdheid en juridische grond
  • de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009
  • het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, in het bijzonder artikel 24
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 30 tot en met 38
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 13 februari 2015 tot aanwijzing van de Vlaamse en provinciale projecten ter uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Financiële gevolgen

Er is een in te boeken ontvangst in het meerjarenplan 2025 via:

- MJP001355 Retributie omgevingsvergunningen

- actie: 01.09.01 we leveren omgevingsvergunningen af in lijn met de wettelijke bepalingen

- verantwoordelijke dienst: Omgeving

Bijlagen

- aanvraag_O_2025_11

- 37018_2025_O202511_PVOO

Besluit

Enig artikel

Het college van burgemeester en schepenen verleent aan de deputatie een voorwaardelijk gunstig advies voor het dossier met referenties OMV_2024095287 - O/2025/11 betreffende de aanvraag van Deliconstruct tot het uitbreiden van een bedrijfsgebouw voor de inrichting met inrichtingsnummer 20241203-0076, gelegen Industriestraat 8B, 8755 Wingene.