Via de Dienst Mobiliteit ontving het bestuur de vraag van bewoners van de Warande om de verkeerssituatie te bekijken ter hoogte van het kruispunt Warande - Tramstraat.
Het verkeer komende uit de Warande heeft voorrang op de gewestweg Tramstraat (N370). Voor het verkeer in de Tramstraat is het onduidelijk dat er voorrang van rechts geldt ter hoogte van dit kruispunt. De weggebruikers die uit de Warande komen hebben op dit kruispunt een beperkte zichtbaarheid op de weggebruikers van de Tramstraat. Dit zorgt vaak voor onveilige verkeerssituaties. Het Agentschap Wegen en Verkeer, beheerder van de gewestweg, plaatst geen verkeersspiegel op het openbaar domein aan dit kruispunt. De Tramstraat en de Warande liggen in een zone 30. Om de zichtbaarheid voor de weggebruikers te verhogen wijzigde het bestuur de richting van het éénrichtingsverkeer in de Warande, bij gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2024. Door het wijzigen van de éénrichting zijn de weggebruikers komende uit de Warande beter zichtbaar vanuit de gewestweg Tramstraat.
De invoering van deze maatregel, leverde opnieuw heel wat reacties en opmerkingen van buurtbewoners. Op basis van deze feedback, gekoppeld aan een grondige evaluatie en het deskundig advies van Dienst Publiek Domein en Mobiliteit, blijkt het aangewezen om de gewijzigde rijrichting terug te draaien naar de oorspronkelijke situatie. Aanvullende maatregelen blijken niet nodig (of niet mogelijk) zodat de opheffing van het aanvullend verkeersreglement volstaat om de rijrichting terug te herstellen. Het college van burgemeester en schepenen is sinds eind januari 2025 bevoegd voor de aanvullende verkeersreglementen en kan bijgevolg overgaan tot de opheffing van het aanvullend verkeersreglement.
Het gaat om een gewestweg en een gemeenteweg.
De maatregel zal ter kennis worden gebracht van de weggebruiker door middel van de geëigende verkeerstekens.
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 119
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40 en 41
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
- het dienstorder MOW/MIN/2010/01 betreffende de procedure aanvullende reglementen op gewestwegen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken
- het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2024: Aanvullend verkeersreglement: Warande - wijzigen richting éénrichtingsverkeer - vaststelling
- het gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2025 over de vaststelling van het gecoördineerd overzicht van de bevoegdheidsdelegaties, art. 9a.
Artikel 1
Het college van burgemeester en schepenen heft het aanvullend verkeersreglement Warande - wijzigen richting éénrichtingsverkeer op, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 27 mei 2024. De opheffing gaat in met onmiddellijke ingang.
Artikel 2
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, aan de Rechtbank van Eerste Aanleg West-Vlaanderen, afdeling Brugge en aan de Politierechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge.