De voorzitter opent de zitting op 29/09/2025 om 20:00.
De Voorzitter schorst om 20u25 de zitting na de behandeling van agendapunt 4 om aansluitend over te gaan tot de opening en afwerking van de OCMW-raadszitting.
Daarna heropent de Voorzitter om 20u27 de gemeenteraad om de zitting te vervolgen.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als de gemeenteraad die opmerkingen aanneemt, volgt een aanpassing van de notulen. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en kan de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur dit verslag ondertekenen.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 27 januari 2025
- verslag vorige zitting maandag 25 augustus 2025
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van maandag 25 augustus 2025 goed.
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd. Ook voor het AGB maken we een opvolgingsrapportering op.
Het opvolgingsrapport eerste semester 2025 voor gemeente en OCMW werd opgemaakt en wordt voor aktename voorgelegd aan de gemeenteraad.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 263 en artikel 241.
- Opvolgingsrapport eerste semester 2025 voor gemeente en OCMW Wingene
Enig artikel
De gemeenteraad neemt akte van het opvolgingsrapport eerste semester 2025 voor gemeente en OCMW.
Sinds 28 mei 2018 sloot het bestuur een overeenkomst af voor de exploitatie van het dringend ziekentransport 100 in de regio Tielt, op vraag van het Sint-Andriesziekenhuis en het Rode Kruis, in verband met de financiering van deze dienstverlening. Het ging telkens over overeenkomsten met een looptijd van bepaalde duur, gevolgd door diverse verlengingen.
De laatste overeenkomst dateert van 2023 en loopt af eind 2025, namelijk de samenwerkingsovereenkomst rode Kruis Vlaanderen en Sint-Andriesziekenhuis Tielt voor de uitbating van een paramedisch interventieteam (PIT).
Zowel gemeente Wingene als Ruiselede namen afzonderlijk deel in de vorig afgesloten samenwerkingsovereenkomsten over deze aangelegenheid.
Per brief van 21 mei 2025 stelt het Sint-Andriesziekenhuis een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor, rekening houdend met de fusiegemeenten die tot het bedieningsgebied van het ziekenhuis behoren.
De samenwerking gaat over de kostenverdeling van de niet-gefinancierde dienstverlening aan de bevolking voor de werking van het PIT (paramedisch interventieteam) en de MUG (mobiele urgentie groep). De totaal geraamde jaarlijkse kost bedraagt 600.000 euro, als volgt verdeeld:
- Rode Kruis Vlaanderen (RKV): 100.000 euro
- de steden en gemeenten van het bedieningsgebied gezamenlijk 200.000 euro, volgens de verdeling op basis van het jaarlijkse aantal uitgevoerde ritten
- het Sint-Andriesziekenhuis Tielt (SAT): 300.000 euro.
Op basis van de gezondheidsindex past men jaarlijks deze bedragen aan.
De partners blijven onveranderd het RKV, het SAT en de gemeenten Aalter, Ardooie, Dentergem, Ingelmunster, Oostrozebeke, Pittem, Tielt (met Meulebeke), Wielsbeke en Wingene (met Ruiselede).
Samengevat komen de partijen het volgende overeen:
De berekening van het aandeel per bestuur gebeurt jaarlijks op basis van het totaal aantal uitgevoerde ritten voor het grondgebied, tijdens het voorafgaande jaar aan de herberekening. Voorlopig houdt de overeenkomst de herberekende bedragen aan voor 2026, op basis van de uitgevoerde ritten in 2023 en 2024, omdat het aantal ritten in 2025 nog niet gekend is. Begin 2026 gebeurt dan een correctie op basis van de werkelijk uitgevoerde ritten in 2025 op het grondgebied. Vanaf 2027 rekent het SAT telkens het juiste bedrag per deelnemend bestuur aan, gebaseerd op de ritten in het voorafgaande jaar en rekening houdend met de jaarlijkse indexaanpassing.
Er is voorzien in de mogelijkheid van gedeeltelijke of volledige vermindering van de bijdrage van de besturen, ingeval van eventuele verhoogde overheidssubsidies, die het tekort van 300.000 euro geheel of gedeeltelijk zouden tenietdoen.
De overeenkomst start op 1 januari 2026 en heeft een looptijd van onbepaalde duur, in tegenstelling tot de voorgaande samenwerkingsovereenkomsten die alle met vaste einddatum waren. Men verwacht dat deze dienstverlening blijvend zal zijn en dat er enkel afbouw van de medefinanciering mogelijk is door een betere financiering vanuit de hogere overheid, waardoor het voorwerp van deze overeenkomst dan ook zou verdwijnen.
Evolutie van de bijdrage van de besturen, met de herberekende indicatieve bijdrage vanaf 1 januari 2026, gebaseerd op de ritten uitgevoerd in 2023 en 2024:
|
|
Tot en met 31/03/2023 |
Van 1/04/23 tot 31/12/25 |
Vanaf 1/01/2026 |
| Aalter |
1.108,01 euro |
2.015,00 euro |
13.869,05 euro |
| Ardooie |
3.190,53 euro |
5.807,00 euro |
7.440,48 euro |
| Dentergem |
5.259,71 euro |
9.609,00 euro |
10.714,29 euro |
| Ingelmunster |
627,43 euro |
1.142,00 euro |
1.190,48 euro |
| Meulebeke |
13.069,17 euro |
23.786,00 euro |
/ |
| Oostrozebeke |
1.134,71 euro |
2.065,00 euro |
3.392,86 euro |
| Pittem |
13.763,35 euro |
25.049,00 euro |
19.880,95 euro |
| Ruiselede |
8.516,99 euro |
15.501,00 euro |
/ |
| Tielt |
48.138,35 euro |
87.612,00 euro |
103.452,38 euro |
| Wielsbeke |
204,95 euro |
373,00 euro |
2.023,81 euro |
| Wingene |
14.858,01 euro |
27.041,00 euro |
38.035,71 euro |
Ten opzichte van de lopende samenwerking stijgt de bijdrage van Aalter heel sterk, terwijl de kost voor de andere besturen ofwel licht stijgt ofwel licht daalt. De fusiegemeente Wingene bekomt een lichte daling vanaf volgend jaar: van samengeteld 42.542 euro voor Wingene en Ruiselede, naar 38.035,712 euro. De opgegeven bijdragen voor 2026 zijn echter indicatief, omdat er begin januari 2026 voorzien is in een herberekening op basis van de werkelijk uitgevoerde ritten in 2025.
- de wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening, en haar uitvoeringsbesluiten
- het koninklijk besluit van 10 augustus 1998 tot oprichting van de Commissies voor dringende geneeskundige hulpverlening
- het KB Ambureg van 14 december 2018 tot bepaling van de regels en de inhoud van de registratie door de ambulancediensten
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41
- het gemeenteraadsbesluit Wingene van 23 oktober 2023 over: Samenwerkingsovereenkomst Rode Kruis Vlaanderen en Sint-Andriesziekenhuis Tielt voor de uitbating van een paramedisch interventieteam - goedkeuring
- het collegebesluit Ruiselede van 13 juli 2023 over: Samenwerkingsovereenkomst met Rode Kruis Vlaanderen en Sint Andries Ziekenhuis Tielt in functie van het inzetten van beroepskrachten voor 112-ziekenvervoer.
De nieuwe samenwerkingsovereenkomst noopt tot aanvulling van het voorziene budget op:
- MJP000618 "Organisatie dringend ziekentransport/dienst 112 via ziekenhuis Tielt"
- Code dienst: Publieks- en burgerzaken
- Beschikbaar budget: 44.000 euro (jaarlijks).
Er is voorafgaand visum van de financieel directeur vereist. Positief visum ontvangen op 12/08/2025.
- brief van 21 mei 2025 van het Sint Andriesziekenhuis Tielt over het voorstel van samenwerkingsovereenkomst
- de ontwerp samenwerkingsovereenkomst van 4 juni 2025 met Rode Kruis Vlaanderen en Sint-Andriesziekenhuis Tielt voor de uitbating van de Mobiele urgentiegroep (MUG) en het Paramedisch interventieteam (PIT)
- mailverkeer over de aanpassing van de berekeningsformule voor het aandeel van de lokale besturen
- definitieve samenwerkingsovereenkomst van 1 september 2025 met RKV, SAT en lokale besturen, voor de uitbating van MUG en PIT.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed, af te sluiten met Rode Kruis Vlaanderen en Sint-Andriesziekenhuis Tielt voor de uitbating van de Mobiele urgentiegroep (MUG) en het Paramedisch interventieteam (PIT) in de regio Tielt, zoals toegevoegd in bijlage. Deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit. De partners binnen deze samenwerking zijn: het Sint-Andriesziekenhuis, het Rode Kruis Vlaanderen, en volgende steden en gemeenten: Aalter, Ardooie, Dentergem, Ingelmunster, Oostrozebeke, Pittem, Tielt, Wingene en Wielsbeke.
Artikel 2
Het Sint-Andriesziekenhuis en het Rode Kruis Vlaanderen verbinden zich als uitvoerende partners voor de uitbating van de MUG en het PIT ter bediening van het Sint-Andriesziekenhuis. Vanaf 1 januari 2026 bedraagt de financiële inbreng van elke partner gezamenlijk 600.000 euro per jaar, waarvan 100.000 euro van het RKV, 300.000 euro van het SAT en 200.000 euro, verdeeld over de deelnemende gemeenten, met jaarlijkse indexatie gekoppeld aan de gezondheidsindex vanaf 1 januari 2027. Voor elke gemeente is de bijdrage berekend op basis van het aandeel in de werkelijk uitgevoerde ritten in het voorafgaande jaar per grondgebied.
Artikel 3
De overeenkomst vangt aan op 1 januari 2026 en heeft een looptijd van onbepaalde duur.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.
De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan maar hebben wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
Fusiegemeenten maken voor het jaar 2025 een éénjarig meerjarenplan op.
Het meerjarenplan werd minstens 14 dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de raad bezorgd, zoals opgenomen in de bepalingen van het huishoudelijk reglement van de raad.
Het meerjarenplan werd opgemaakt volgens BBC 3.0, en bevat volgende documenten:
Toelichting door de financieel directeur.
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen
- het besluit van de Vlaamse regering van 14 juli 2023 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- het ministerieel besluit van 8 december 2023 tot wijziging van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen
- de omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
- de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
- het besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2025 waarbij het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd vastgesteld
- het gunstig advies van het managementteam van 29 augustus 2025
De aanpassing van het meerjarenplan van gemeente en OCMW voldoet aan de voorwaarden omtrent het financieel evenwicht:
- het budgettair resultaat is niet negatief in 2025
- de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul
De aanpassing van het meerjarenplan voor gemeente en OCMW samen, voldoet hiermee aan de opgelegde voorwaarden.
Ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor gemeente en OCMW in 2025 is positief, waarmee ook aan de niet bindende voorwaarde voor het financieel evenwicht is voldaan.
- Aanpassing éénjarig meerjarenplan gemeente en OCMW 2025
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de aanpassing van het éénjarig meerjarenplan, deel gemeente, 2025 vast.
Artikel 2
Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat van gemeente en OCMW bedraagt 10.802.739 euro in 2025.
De geraamde autofinancieringsmarge van gemeente en OCMW bedraagt 930.027 euro in 2025.
De geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van gemeente en OCMW bedraagt 1.379.538 euro in 2025.
Artikel 3
De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2025 (M3W) worden vastgesteld:
Totaal exploitatie-uitgaven: 27.443.706 euro
Totaal exploitatie-ontvangsten: 30.814.303 euro
Totaal investeringsuitgaven: 14.078.579 euro
Totaal investeringsontvangsten: 511.861 euro
Totaal financieringsuitgaven: 1.078.698 euro
Totaal financieringsontvangsten: 468.454 euro
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.
De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan maar hebben wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De aanpassing van het meerjarenplan werd minstens 14 dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de raad bezorgd, zoals opgenomen in de bepalingen van het huishoudelijk reglement van de raad.
Het meerjarenplan werd opgemaakt volgens BBC 3.0, en bevat volgende documenten:
Toelichting door de financieel directeur.
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen
- het besluit van de Vlaamse regering van 14 juli 2023 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- het ministerieel besluit van 8 december 2023 tot wijziging van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen
- de omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
- de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
- het besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2025 waarbij het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd vastgesteld
- het gunstig advies van het managementteam van 29 augustus 2025
De aanpassing van het meerjarenplan van gemeente en OCMW voldoet aan de voorwaarden omtrent het financieel evenwicht:
- het budgettair resultaat is niet negatief in 2025
- de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul
De aanpassing van het meerjarenplan voor gemeente en OCMW samen, voldoet hiermee aan de opgelegde voorwaarden.
Ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor gemeente en OCMW in 2025 is positief, waarmee ook aan de niet bindende voorwaarde voor het financieel evenwicht is voldaan.
- aanpassing éenjarig meerjarenplan gemeente en OCMW 2025
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de aanpassing van het éénjarig meerjarenplan, deel OCMW, 2025 vast.
Artikel 2
Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat van gemeente en OCMW bedraagt 10.802.739 euro in 2025.
De geraamde autofinancieringsmarge van gemeente en OCMW bedraagt 930.027 euro in 2025.
De geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van gemeente en OCMW bedraagt 1.379.538 euro in 2025.
Artikel 3
De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2025 (M3W) worden vastgesteld:
Totaal exploitatie-uitgaven: 3.155.841 euro
Totaal exploitatie-ontvangsten: 1.793.968 euro
In de gemeenten Wingene en Ruiselede was een reglement met betrekking tot het beheer van de begraafplaatsen van toepassing. Door de fusie van beide gemeenten moet het bestuur een nieuw overkoepelend reglement vaststellen dat van toepassing is op het grondgebied van fusiegemeente Wingene en dit binnen het jaar na de fusiedatum.
Daarnaast noopten de goedkeuringsdata van beide bestaande reglementen (voor Wingene was dat 2009, voor Ruiselede was dat 1981) en recente decretale wijzigingen tot een grondige inhoudelijke update van de gemeentelijke bepalingen.
Beide besturen stemden eind december 2024 al de retributietarieven af voor de concessies op de begraafplaatsen, met toepassing binnen de fusiegemeente Wingene vanaf 1 januari 2025.
De artikels in het reglement op de begraafplaatsen vinden grotendeels hun oorsprong in de decretale bepalingen inzake begraafplaatsen en lijkbezorging. Het reglement van de gemeente Wingene uit 2009 diende in hoofdzaak als basis voor het nieuwe reglement gezien de recentere goedkeuringsdatum en de toegepaste werkwijze op een groter aantal begraafplaatsen sinds de goedkeuring.
Het reglement bepaalt onder meer de mogelijke grafkeuzes - geconcedeerd of niet-geconcedeerd, crematie of begraving van niet-gecremeerde lichamen. De concessietermijnen, de hernieuwingsmogelijkheden en de bijhorende aanvraagmodaliteiten volgen de Wingense werkwijze, na aftoetsing aan het geldende decreet.
Daarnaast bevat het reglement ook de regels over het onderhoud en het beheer van de begraafplaats en de gedenktekens.
Nieuw in het reglement is het hoofdstuk met betrekking tot de gezelschapsdieren (een recente toevoeging aan het Vlaams decreet) en het hoofdstuk met betrekking tot het beheer van de natuurbegraafplek Sint-Pietersveld. Het bestuur neemt deze locatie voor het eerst en na een grondige landschappelijke herinrichting als gemeentelijke begraafplek in gebruik. Er is enkel asverstrooiing op de strooiweide en begraving van bio-afbreekbare urnen op de urnenweide toegestaan, zonder concessie. De nabestaanden krijgen geen mededeling over de exacte locatie van deze urnen, maar een vermelding van de naam van de overledene op een naamplaatje kan wel. Specifiek voor deze begraafplek zullen ook personen die binnen een straal van 3km wonen van de natuurbegraafplek en niet voldoen aan één van de andere voorwaarden in het reglement toch op de begraafplek een rustplaats kunnen vinden. Voor deze categorie wordt een aangepast retributietarief voorzien bij keuze voor de begraving van een urne.
Tenslotte bevat het begraafplaatsreglement een aantal strafbepalingen om de openbare rust en orde op de begraafplaatsen te waarborgen, en die verwijzen naar de strafbepalingen uit de algemene politieverordening. Bijgevolg is het logisch om dit reglement als bijlage toe te voegen aan de algemene politieverordening, zodat deze strafbepalingen steeds mee in lijn blijven met toekomstige wijzigingen in de algemene politieverordening.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
- de wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.
- het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en lijkbezorging.
- het decreet van 9 februari 2024 tot wijziging van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, het decreet van 12 juli 2013 houdende toekenning van subsidies voor gebouwen van de eredienst, gebouwen voor de openbare uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en crematoria en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
- het besluit van de Vlaamse Regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria.
- het besluit van de Vlaamse Regering van 20 september 2024 tot wijziging van de regelgeving over begraafplaatsen, lijkbezorging en crematoria.
- de Algemene Politieverordening, Politiezone Regio Tielt, laatst gewijzigd op 28 april 2025 – Titel V, artikel art. 5.1.1.0.1.
- het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2009 over de vaststelling van het gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen Wingene.
- het gemeenteraadsbesluit van 18 december 1981 over de de verordening op de begraafplaatsen Ruiselede.
- het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2024 over de vaststelling van het algemeen retributiereglement Ruiselede.
- het collegebesluit van 16 december 2024 over de vaststelling van het algemeen gemeentelijk retributiereglement Wingene.
- Reglement begraafplaatsen
- Bij te werken algemene politieverordening
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen vast, met als ingangsdatum 1 november 2025. Het reglement in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2
Dit reglement vervangt de vorige reglementen op de begraafplaatsen, zoals vastgesteld door de gemeenteraad Ruiselede op 18 december 1981 en door de gemeenteraad Wingene op 29 juni 2009, en heft deze op vanaf de ingangsdatum op 1 november 2025.
Artikel 3
De raad voegt dit reglement begraafplaatsen als bijlage toe aan de Algemene Politieverordening, voor de synchronisatie van de opgenomen strafbepalingen. Deze toevoeging heeft de automatische coördinatie van de bijlagen-pagina bij de Algemene Politieverordening als gevolg.
Raadslid Tom Braet verlaat om 20u36 de zitting voor de bespreking en stemming van dit agendapunt.
Het college van burgemeester en schepenen ontving op 26/06/2025 een omgevingsvergunningsaanvraag voor het bouwen van een nieuwe basisschool, academie en crèche. De aanvraag bevat een private zone bestemd voor publiek gebruik, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.
Ondanks het feit dat er in dit dossier in principe geen rooilijn wordt aangepast, vereist ook het loutere openbaar karakter van de tot stand gebrachte wegenis (parking en voetgangerszone), dat er een voorafgaande gemeenteraadsbeslissing over de zaak der wegen genomen wordt alvorens rechtsgeldig een omgevingsvergunning te kunnen toekennen.
Dossierreferentie: OMV_2022149586 - O/2025/221
Locatie: Pastoor Termotestraat 2 en 2A, Nieuwstraat 16 en Zandbergstraat 19, 8755 Wingene en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE, sectie D, 1649 X; Afdeling WINGENE, sectie D, 1649 Y, Afdeling WINGENE, sectie D, 1649 Z, Afdeling WINGENE, sectie D, 1656 D, Afdeling WINGENE, sectie D, 1655 D.
1. BESCHRIJVING
Deze aanvraag betreft :
Bestemming volgens het gewestplan: Woongebied
Bestemming volgens een bijzonder plan van aanleg: Niet van toepassing
Bestemming volgens een ruimtelijk uitvoeringsplan: Niet van toepassing
2. BEOORDELING
2.1. Externe adviezen
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 18/7/2025 tot 16/8/2025. Het openbaar onderzoek werd niet aangekondigd in een dag- of weekblad. Er werd geen informatievergadering georganiseerd.
Tijdens het openbaar onderzoek werd 1 bezwaar ingediend.
Bezwaarschrift 1:
Het bezwaar heeft geen betrekking op de wegenis, het tracé of de technische uitvoering ervan. Zodoende heeft het geen relevantie ten aanzien van de beslissing te nemen binnen de bevoegdheid van de gemeenteraad.
2.3. Technische beoordeling
2.3.1. Fasering
De sloop, de bouwwerken en de omgevingsaanleg zullen in één fase gebeuren.
2.3.2. Wegenis
De bestaande rooilijnen worden niet aangepast. De open ruimte op het perceel aan de buitenzijde van de school wordt ingericht als: inkomzone en parkeerplaatsen voor de school en het kinderdagverblijf. Dit blijft een private zone, maar krijgt een publiek karakter:
De open ruimte werd ontworpen als een totaalconcept. Alle parkeerplaatsen worden voorzien aan de buitenzone van het gebouw, tussen de voorgevel en de bestaande en te behouden rooilijn van de Zandbergstraat en de Nieuwstraat. De verharding van het voorplein en de parkeerzone bestaat uit waterpasserende bestrating met verschillende steenformaten. Door het verschil in grootte ontstaat er een visuele scheiding tussen het voorplein en de parkeerzone. Voor de parkeervakken worden grasbetontegels voorzien, gevuld met een legbedsubstraat. Hierdoor kan gras tussen de betontegels groeien.
2.3.3. Riolering
Zowel in de Nieuwstraat als de Zandbergstraat ligt nu een gemengd stelsel. De ontwikkeling wordt op eigen terrein gescheiden aangelegd en sluit gemengd aan op dit stelsel.
2.3.4. Groenzone
In de voetgangerszone ter hoogte van de Nieuwstraat is ruimte voorzien voor kleine straatbomen in groenvakken. De leerkachtenparking wordt met een haagmassief afgescheiden van het openbaar domein van de Zandbergstraat. In dit haagmassief is ook ruimte voorzien voor een drietal kleine straatbomen. In het inplantingsplan werd ter hoogte van de Nieuwstraat op de locatie van de huidige Lourdesgrot rekening gehouden met behoud van twee esdoorns. Hiervoor werd in een boomeffectanalyse een totale boombeschermingszone vooropgesteld.
2.3.5. Nutsleidingen
De kostprijs voor de uitrusting of eventuele verplaatsingen van nutsvoorzieningen voor de ontwikkeling wordt ten laste van de ontwikkelaar gelegd.
2.4. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen
De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
(1) De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang
Het publiek maken van de zone en inrichten als semi-publieke parking draagt bij tot een betere parkeersituatie in de omgeving.
(2) Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden.
De rooilijn wordt niet aangepast, dus niet van toepassing.
(3) De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen.
Niet van toepassing
(4) Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Niet van toepassing
(5) Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.
Het publiek maken van de zone en inrichten als semi-publieke parking draagt bij tot een betere parkeersituatie in de omgeving en zorgt voor een comfortabelere fiets- en voetgangerszone ter hoogte van de schoolingang.
Voorstel van door de gemeenteraad op te leggen lasten voor de aanvrager:
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2022149586 - O/2025/221.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het publiek karakter en de inrichting goed van de private zone, conform het inplantingsplan in bijlage, voor de omgevingsvergunningsaanvraag tot het bouwen van een nieuwe basisschool, academie en crèche met als referentie OMV_2022149586 - O/2025/221, gelegen Pastoor Termotestraat 2 en 2A, Nieuwstraat 16 en Zandbergstraat 19, 8755 Wingene en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE, sectie D, 1649 X; Afdeling WINGENE, sectie D, 1649 Y, Afdeling WINGENE, sectie D, 1649 Z, Afdeling WINGENE, sectie D, 1656 D, Afdeling WINGENE, sectie D, 1655 D.
Artikel 3
De gemeenteraad legt hierbij volgende lasten op:
Raadslid Tom Braet vervoegt om 20u44 opnieuw de zitting.
De kermis met optredens en avondmarkt in Wingene gaat door van zaterdag 6 september tem woensdag 10 september 2025. Op woensdag is er de jaarlijkse wielerwedstrijd "Wingene Koers" georganiseerd door de Koninklijke veloclub De Stoempers.
Deze evenementen brengen gewoonlijk veel volk op de been. Het is aangewezen om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten.
Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om hierin te voorzien, maar wegens laattijdigheid nam de burgemeester dit op in uitvoering van artikel 134 § 1 van de nieuwe gemeentewet, mits bekrachtiging in de eerstvolgende gemeenteraad.
De kermis in Wingene gaat door van zaterdag 6 september tem woensdag 10 september 2025.
De wielerwedstrijd "Wingene Koers", georganiseerd door De Stoempers gaat door op woensdag 10 september 2025.
Deze beide evenementen brengen veel volk op de been.
Om de openbare rust preventief te regelen, stelde de burgemeester een tijdelijke verordening vast voor de duur van de activiteiten, en dit besluit van 1 september 2025 ligt ter bekrachtiging voor aan de gemeenteraad.
Artikel 1
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 1 september 2025 over de vaststelling van een tijdelijke verordening voor de handhaving van de openbare rust tijdens Wingene kermis van zaterdag 6 september tem woensdag 10 september 2025.
Artikel 2
De raad maakt dit besluit bekend overeenkomstig de geldende wettelijke en decretale bepalingen.
De Galattasstraat is een belangrijke weg voor de bereikbaarheid van Kruiskerke en de omliggende straten. Om toekomstige herstellingen en wegenwerken vlot te laten verlopen, wordt het onderhoud en de lokale heraanleg van deze ontsluitingsweg voorbereid. Zo kan bij latere projecten het verkeer beter worden omgeleid en blijft de hinder voor bewoners beperkt.
Met deze proactieve aanpak zorgen we ervoor dat toekomstige werken sneller en efficiënter kunnen worden uitgevoerd.
De geraamde kostprijs voor dit project bedraagt 121.450 euro (excl. btw).
De dienst publiek domein en mobiliteit stelde de plannen, meetstaat en bestek op voor de aanpak van de Galattasstraat. De geplande werken bestaan uit:
het volledig vernieuwen van de asfaltlaag,
het plaatselijk herstellen van de fundering waar nodig,
het behouden van de huidige grasbetontegels als boordsteen.
Parallel wordt een sloopopvolgingsplan opgesteld. Gezien de geraamde kostprijs wordt de opdracht gegund via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Na de gemeenteraad wordt het bestek gepubliceerd met als doel dit najaar de aannemer te gunnen en de werken in het voorjaar van 2026 te kunnen opstarten, deze zullen een tweetal weken in beslag nemen.
- wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De nodige budgetten zijn te voorzien via de budgetten van het MJP 2025.
De geraamde kostprijs bedraagt 121.450,00 euro exclusief btw of 146.954,50 euro inclusief btw.
Bijlage 1 - bestek
Bijlage 2 - raming
Bijlage 3 - grondplannen
Bijlage 4 - beschrijvende meetstaat
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de plannen, bestek en raming van 121.450,00 euro exclusief btw of 146.954,50 euro inclusief btw voor de opdracht "wegenisproject Galattasstraat", goed en stelt de lastvoorwaarden vast zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht komt tot stand bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raadslid Michiel Van Robaeys licht zijn mondelinge vraag toe:
We zijn inmiddels al in de laatste week van september, het nieuwe schooljaar is zonder we het beseffen alweer een maand geschoven. Het nieuwe schooljaar bracht voor basisschool De Kiem in Ruiselede heel wat uitdagingen met zich mee, in het bijzonder de werken die van start zijn gegaan. Dit schooljaar bouwen ze aan hun nieuwe eetzaal, lokalen voor buitenschoolse activiteiten, toiletten en twee nieuwe klassen. Vanwege deze werken is de parking van de school onbereikbaar voor gemotoriseerd verkeer en moeten ouders die met hun wagen komen parkeren in de omliggende straten en parkings. Graag had ik via deze weg geïnformeerd naar volgende zaken:
- Welke stappen werden door het gemeentebestuur ondernomen ter voorbereiding van deze werken? Welke milderende maatregelen werden genomen?
- Hoe evalueert het gemeenbestuur de huidige verkeerssituatie na een maand school?
- Plant de gemeente in de nabije toekomst nog bijkomende ingrepen?
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
Welke stappen werden door het gemeentebestuur ondernomen ter voorbereiding van deze werken? Welke milderende maatregelen werden genomen?
Wij hebben de vraag met betrekking tot de werken aan Basisschool De Kiem ontvangen eind juni 2025. We hebben na de zomervakantie met de school een overleg ingepland eind augustus 2025. De werken van de school waren toen al begonnen vanaf 1 juli 2025. Er werden bijkomende verkeersmaatregelen genomen waaronder verboden toegang voor gemotoriseerd verkeer in de Pensionaatstraat met uitzondering van het plaatselijk verkeer. In de Pensionaatstraat en de Kruiswegestraat werd er een zebrapad gemarkeerd voor de schoolgaande kinderen op basis van de hoofdtoegang van de basisschool De Kiem. Ter hoogte van de oversteekplaatsen werd er door de gemeente een gemachtigd opzichter voorzien.
Hoe evalueert het gemeentebestuur de huidige verkeerssituatie na een maand school?
Er zijn geen negatieve signalen ontvangen. Het is ook de verantwoordelijkheid van de school om signalen over de huidige verkeerssituatie te detecteren en door te geven aan het gemeentebestuur.
Plant de gemeente in de nabije toekomst nog bijkomende ingrepen?
In de nabije toekomst zijn er geen bijkomende ingrepen gepland.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag en het antwoord over 'Schoolomgeving De Kiem'.
Raadslid Hannes Gyselbrecht licht zijn mondelinge vraag toe:
De tijdelijke afsluiting van de Pensionaatstraat voor doorgaand verkeer, omwille van de samenvallende werken aan het Zorgdorp & de Basisschool De Kiem, zijn een goede ingreep naar verkeersveiligheid.
Toch formuleer ik een aantal bemerkingen. Deze verandering in verkeerssituatie werd vooraf onvoldoende gecommuniceerd aan de inwoners en buurtbewoners.
Het afsluiten van één straat verlegt het mobiliteitsprobleem naar andere straten en plaatsen, gezien één belangrijke verkeersader naar het centrum tijdelijk wegvalt, is er meer verkeer en ook zwaar verkeer nu door de Kloosterstraat, Oude Tieltstraat,…
- Vraag 1 : Kon er voorafgaandelijk aan deze maatregel, geen werk gemaakt worden van een definitieve inrichting van de Kloosterstraat? Er wordt daar nu nog steeds met tijdelijke verbodsborden gewerkt om het verkeer in deze straat mogelijk te maken. Dit is allesbehalve veilig met toegenomen verkeer. Wanneer zal deze inrichting van de Kloosterstraat eindelijk afgewerkt worden (met vaste constructie/ verwijderen van de betreffende parkeerplaatsen?
- Vraag 2 : De knip in de Pensionaatstraat is voorzien tot eind ’25, de werken zullen nog niet afgelopen zijn. Zal vanaf januari ’26 de straat opnieuw definitief opengesteld worden voor verkeer of is er een andere langetermijnvisie op de mobiliteit in het centrum?
- Vraag 3 : Is er tot einde december ’25 een éénrichtingsverkeer mogelijk in de Kruiswegestraat, komende vanaf het kruispunt met de Molendorpstraat, tot aan parking Huis Maria.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
Vraag 1 : Kon er voorafgaandelijk aan deze maatregel, geen werk gemaakt worden van een definitieve inrichting van de Kloosterstraat? Er wordt daar nu nog steeds met tijdelijke verbodsborden gewerkt om het verkeer in deze straat mogelijk te maken. Dit is allesbehalve veilig met toegenomen verkeer. Wanneer zal deze inrichting van de Kloosterstraat eindelijk afgewerkt worden (met vaste constructie/ verwijderen van de betreffende parkeerplaatsen)?
Het tweerichtingsverkeer in de Kloosterstraat werd ingevoerd bij de start van de werken aan het woonzorgcentrum, als proefopstelling. We merken dat die proefopstelling positief is. Er zijn wel een aantal personen die zich verkeerd parkeren, waardoor dat de afstand tussen het slalommen soms niet goed is. Dat betekent dat er eigenlijk wel naar een permanente oplossing dient gegaan te worden. We hebben aan Studiebureau Plantec gevraagd om een definitief ontwerpplan te maken voor een juiste inrichting van de Kloosterstraat. We verwachten dat plan tegen begin of eind december. Ondertussen worden door onze eigen mobiliteitsdienst die tijdelijke verkeersborden geëvalueerd en zullen er een aantal borden verdwijnen.
Vraag 2 : De knip in de Pensionaatstraat is voorzien tot eind ’25, de werken zullen nog niet afgelopen zijn. Zal vanaf januari ’26 de straat opnieuw definitief opengesteld worden voor verkeer of is er een andere langetermijnvisie op de mobiliteit in het centrum?
Die knip is inderdaad voorzien tegen eind 2025, maar uiteraard zal deze knip blijven zolang de werken aan de school, het woonzorgcentrum en de nieuwe parking nog niet zijn afgerond.
Vraag 3 : Is er tot einde december ’25 een éénrichtingsverkeer mogelijk in de Kruiswegestraat, komende vanaf het kruispunt met de Molendorpstraat, tot aan parking Huis Maria?
Het invoeren van eenrichtingsverkeer in de Kruiswegestraat is inderdaad iets dat op tafel gelegen heeft. De school was aanvankelijk ook vragende partij. We zijn een paar keer ter plaatse geweest 's morgens om de situatie te bekijken.
Het is logisch dat het drukker is 's morgens. Maar het is vooral de rijrichting van de bus die ons geïnspireerd heeft om daar geen éénrichtingsverkeer in te voeren. De kinderen zouden dan aan de verkeerde kant van de weg moeten afstappen: de deur van de bus zit rechts en dan moet je rechts afstappen en moet je de weg opnieuw gaan kruisen. Dit leek ons geen goede oplossing. Er is ook geen vraag meer vanuit de school om daar eenrichtingsverkeer in te voeren.
Raadslid Gyselbrecht meldt dat er deze morgen gecommuniceerd werd dat de bussen naar het Polenplein zouden komen, maar ze stonden in de plaats in de Aalterstraat waardoor dat de kinderen op een verkeerde locatie stonden. De bussen zijn de normale route uitgereden omdat de werken nog niet aangevangen waren. Er was sprake van verkeerde communicatie.
Burgemeester Lieven Huys meldt dat er duidelijke afspraken gemaakt zijn met de Lijn, maar dat blijkt dat ze niet opgevolgd werden.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag en het antwoord over 'situatie Pensionaatstraat'.
Raadslid Hannes Gyselbrecht licht zijn mondelinge vraag toe:
Met de komst van de verkaveling aan het Poekehof, is er naast de Krasnikstraat een grote vraag van jonge gezinnen om een speelterrein/ multi-sportterrein aan te leggen in deze verkaveling.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
- Is er budget hiervoor voorzien, timing naar aanleg van voorziening? Indien niet, kunnen er voorlopig 2 eenvoudige voetbaldoelen worden geplaatst op een grasplein (cfr. speelterrein Knotwilgenwijk)?
Schepen Tom Braet antwoordt als volgt:
De verkaveling is op vandaag nog niet overgedragen en het hoort dus nog niet bij de gemeente. Het is maar na de oplevering van de verkaveling dat het gemeentebestuur initiatief kan nemen. Ik kan u wel meegeven dat naast de Poekevoetweg nr.22 er een toegankelijke, openbare groen- en speelruimte voorzien is. Na de oplevering gaat er door het gemeentebestuur overgegaan worden tot inrichting van een speelruimte, maar we willen dat eigenlijk in participatie doen met de buurt. We hebben de traditie als we speelruimtes of groene ruimtes ontwikkelen dat we in gesprek gaan met de buurt en de kinderen. Of het een speelterrein of een sportterrein wordt zal afhangen van hoe de kinderen in de omgeving dit willen invullen. Het accent komt sowieso op groen. Dit is een tendens die we de laatste jaren volgen. Het budget zal voorzien worden in het meerjarenplan. Het is wel zo dat de prioriteit voor Ruiselede ligt op het Disveld en het sportcentrum. Daar moeten we echt naar vernieuwing en renovatie gaan. We hebben ook de traditie om speelpleintjes te herschikken als kinderen ouder worden en de speeltoestellen niet meer relevant zijn. De timing van de oplevering is nog niet gekend, maar we kunnen wel al in dialoog gaan met de verkavelaar.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag en het antwoord over 'Sportveld Poekehof'.
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe:
In welke mate zijn de gemeentelijke diensten het doelwit geweest van informaticacriminaliteit? Hoeveel hackaanvallen zijn er geregistreerd? Op welke manier beschermt het gemeentebestuur de gemeentelijke IT-infrastructuur?
Kunt u toelichting geven over de initiatieven inzake ethische hackers en sensibilisering?
Hoeveel meldingen zijn er binnen gekomen van malafide mail/phishingberichten die zich uitgeven/voorstellen als Wingense, gemeentelijke dienst(en)?
Voor hoeveel zaken gebruikt de gemeente reeds digitale platformen zoals Doccle, eBox, enz. Voor welke zaken/documenten wil de gemeente zich nog aansluiten bij digitale platformen (bv. aanslagbiljetten)?
Uit de politiële criminaliteitsstatistieken van de federale politie merken we een jaarlijkse stijging op van informaticacriminaliteit en phishing over het nationaal niveau. Het aantal geregistreerde feiten inzake informaticacriminaliteit steeg van 34.589 gevallen in 2020 naar 62.647 in 2023. Uit de voorlopige cijfers tot en met het derde kwartaal van 2024 waren dat reeds 46.672 gevallen. Een gelijkaardige trend vinden we terug voor de geregistreerde feiten inzake phishing: dat steeg van 7.557 gevallen in 2020 naar 8.076 in 2023. Daarnaast waren er reeds 6.184 gevallen geregistreerd t.e.m. het derde trimester in 2024.
In onze gemeente was er ook een stijging merkbaar inzake informaticacriminaliteit: van 46 gevallen (2020) naar 66 (2023) en 72 (trim 3; 2024). Eveneens is er een stijging inzake phishing: van 27 gevallen (2020) naar 33 (2023) en 37 (trim 3; 2024). Ook onze inwoners zijn m.a.w. slachtoffer van phishing. Terwijl we steeds meer - zeer goed nagemaakte - malafide mail(sjablonen) of betalingsformulieren in de mailbox krijgen, bieden online platformen zoals Doccle en eBox een houvast.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
- In welke mate zijn de gemeentelijke diensten het doelwit geweest van informaticacriminaliteit? Hoeveel hackaanvallen zijn er geregistreerd? Op welke manier beschermt het gemeentebestuur de gemeentelijke IT-infrastructuur?
- Kunt u toelichting geven over de initiatieven inzake ethische hackers en sensibilisering?
- Hoeveel meldingen zijn er binnen gekomen van malafide mail/phishingberichten die zich uitgeven/voorstellen als Wingense, gemeentelijke dienst(en)?
- Voor hoeveel zaken gebruikt de gemeente reeds digitale platformen zoals Doccle, eBox, enz. Voor welke zaken/documenten wil de gemeente zich nog aansluiten bij digitale platformen (bv. aanslagbiljetten)?
Schepen van IT en digitalisering, Yves Bracke, antwoordt als volgt:
In welke mate zijn de gemeentelijke diensten het doelwit geweest van informaticacriminaliteit? Hoeveel hackaanvallen zijn er geregistreerd? Op welke manier beschermt het gemeentebestuur de gemeentelijke IT-infrastructuur?
De gemeentelijke diensten zijn, net zoals andere lokale besturen, steeds vaker het doelwit van phishing, malware en pogingen tot ongeautoriseerde toegang.
Hoewel er tot op heden geen geslaagde hackaanvallen zijn geregistreerd, worden er wel regelmatig verdachte activiteiten en pogingen tot inbraak gedetecteerd en geblokkeerd.
In 2024 werd de stap gezet richting de cloud. Op die manier wordt de IT-infrastructuur ook op een aparte locatie beschikbaar gemaakt en wordt het risico van het gemeentehuis als spil beperkt.
Het gemeentebestuur neemt proactieve maatregelen om de IT-infrastructuur te beschermen:
- firewall- en antivirusbescherming worden continu geüpdatet, zowel bij de eindgebruiker op hun laptop als de netwerksystemen (servers, firewall, …)
- de werkstations van de medewerkers worden continu bijgewerkt met de meest recente updates om beveiligingskwetsbaarheden te minimaliseren
- regelmatig penetratietesten en kwetsbaarheidsscans laten uitvoeren, recent nog in mei / juni 2025
- multifactorauthenticatie is verplicht voor alle toegangen
- er wordt een zero-trust-principe gehanteerd waarbij gebruikers enkel de rechten krijgen die ze nodig hebben
- continue monitoring van internetverkeer (in en uit) waarbij enkel vertrouwde verbindingen zijn toegelaten
- business continuïteit
- we nemen dagelijks back-ups die versleuteld worden bewaard. Zo kunnen we snel herstellen wanneer nodig, en zijn onze gegevens niet leesbaar wanneer ze toch in verkeerde handen zouden vallen.
- er is een responseplan opgesteld voor snelle actie bij een (cyber)incident, samen met de informatieveiligheidscel
- documenten en e-mails worden voorzien van informatieveiligheidslabels om te vermijden dat vertrouwelijke of gevoelige informatie ongewild de organisatie verlaat (pilootproject).
Het is de ambitie van Dienst IT om proactief te blijven werken rond het thema informatieveiligheid en continu evoluties van nabij op te volgen.
Kunt u toelichting geven over de initiatieven inzake ethische hackers en sensibilisering?
Dienst IT werkt samen met de data protection officer, binnen de Cel Informatieveiligheid, en externe partners die optreden als ethische hackers. Zij voeren jaarlijkse gecontroleerde tests uit op onze systemen om kwetsbaarheden op te sporen voor kwaadwillenden dat doen.
De gevonden zwakke plekken worden omgezet in een actieplan. De gebeurtenissen in de wereld en bij leveranciers van netwerkcomponenten worden nauw opgevolgd.
Zo werd vorige week een cyberaanval vastgesteld bij de maker van onze firewalls. Hackers waren er ingeslaagd om backups van firewalls te bemachtigen. Er werd meteen actie ondernomen door Dienst IT. Hoewel dit niet noodzakelijk was, werden in onze omgeving alle firewalls bekeken en voorzien van nieuwe wachtwoorden en verbindingssleutels.
We hanteren wat dat betreft steeds het principe van de voorzichtigheid.
Daarnaast wordt sterk ingezet op sensibilisering van het personeel en de mandatarissen:
- regelmatige phishing-simulaties om alertheid te verhogen en zo onze mensen te wapenen zodat ze dergelijke berichten beter kunnen herkennen
- interne communicatiecampagnes rond veilig wachtwoordgebruik, multifactorauthenticatie, wachtwoordkluizen en het herkennen van verdachte berichten
- themasessies rond informatieveiligheid (verplicht voor medewerkers)
- gedragscodes voor personeel en mandatarissen
Hoeveel meldingen zijn er binnen gekomen van malafide mail/phishingberichten die zich uitgeven/voorstellen als Wingense, gemeentelijke dienst(en)?
Er zijn slechts een beperkt aantal meldingen geweest van valse e-mails die zich voordoen als afkomstig van de gemeente Wingene en daarbij een e-mailadres gebruiken dat eindigt op wingene.be.
Dat komt doordat we onze systemen zo hebben ingesteld dat alleen betrouwbare afzenders — zoals Microsoft, TOPdesk en de reservatietool van het Vrijetijdspunt — e-mails mogen versturen namens de gemeente. Dit gebeurt via een beveiligingsinstelling die controleert of een e-mail echt van een vertrouwde bron komt.
Daarnaast gebruiken we beveiligingstechnieken die ons e-maildomein @wingene.be beschermen tegen misbruik, die onze e-mails authentiseren met een digitale handtekening en die garanderen dat onze e-mails onderweg naar de ontvanger niet zijn gewijzigd. We gaan zo phishing en spam uit onze naam tegen en beschermen op die manier de reputatie van ons als afzender.
E-mailberichten die niet zo’n digitale handtekening bevatten, komen in de quarantaine-map terecht of worden soms gewoon niet ontvangen.
Voor hoeveel zaken gebruikt de gemeente reeds digitale platformen zoals Doccle, eBox, enz. Voor welke zaken/documenten wil de gemeente zich nog aansluiten bij digitale platformen (bv. aanslagbiljetten)?
Het gemeentebestuur zette enkele jaren geleden als trekker in de regio al sterk in op digitale platformen voor het versturen en ontvangen van officiële documenten zoals:
- het digitaal loket van Burgerzaken voor attesten en uittreksels
- digitale aanvragen rond bv adreswijzigingen en oproepingen voor vernieuwing identiteitskaarten naar Wingene App, eBox en Mijn Burgerprofiel (in uitrol)
- het omgevingsloket van Vlaanderen voor omgevingsvergunningen
- sinds 2024 worden facturen en gemeentebelastingen ook digitaal verstuurd. De burger geeft zelf aan via welk kanaal hij dit wil ontvangen (eBox, e-mail of papier)
- het versturen van loondocumenten via Doccle (in uitrol) en berichtgeving via Mijn Burgerprofiel
Dit kadert allemaal in een bredere digitaliseringsstrategie die inzet op een vlotte en bereikbare dienstverlening voor onze burgers.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag en het antwoord over 'Informatieveiligheid en phishing'.
De gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening is een adviesraad voor ruimtelijke ordening opgericht op het niveau van de gemeente en vindt zijn oorsprong in het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening.
De GECORO is bedoeld als brug tussen het lokaal bestuur en de (maatschappelijke geledingen van de) bevolking, en dit vooral op planologisch vlak. Voor het maatschappelijk draagvlak bestaat de GECORO als adviesorgaan vooral uit vertegenwoordigers van de voornaamste maatschappelijke geledingen binnen een gemeente. Doordat binnen de GECORO slechts minstens één vierde van de leden deskundige is, kent de GECORO in de eerste plaats een samenspel van maatschappelijke verwevenheid en deskundigheid. Daarnaast is de GECORO vooral een onafhankelijk adviesorgaan.
De voornaamste taak van de GECORO ligt bij de opmaak en goedkeuring van de ruimtelijke structuurplannen (wat later het beleidsplan zal worden) en de ruimtelijke uitvoeringsplannen op gemeentelijk niveau. Naast haar sleutelpositie in de ruimtelijke planning, geeft de GECORO ook advies aan de gemeenteraad over de ontwerpen van gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen. Uiteraard heeft de GECORO ook een eigen initiatiefrecht. Binnen haar territoriale bevoegdheid kan zij op eigen initiatief adviseren, opmerkingen maken en voorstellen doen.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad wordt overgegaan tot de benoeming van een nieuwe commissie ruimtelijke ordening (GECORO). De nieuwe GECORO treedt aan nadat de toezichtstermijn verstreken is. Tot zolang blijft de oude GECORO aan.
De gemeenteraad benoemt de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris van de GECORO. De voorzitter en de vaste secretaris worden voorgedragen door het college van burgemeester en schepenen. De maatschappelijke geledingen stellen hun vertegenwoordigers voor.
De samenstelling van de Gecoro wordt bepaald in VCRO art. 1.3.3., BVR inzake de nadere regels over de samenstelling van de gecoro art. 1 en het Decreet lokaal bestuur art. 304 §3.
Voor een gemeente met meer dan 10.000 en niet meer dan 30.000 inwoners bestaat de gecoro uit minimum 9 en maximum 13 leden.
Minimum ¼ van de leden, waaronder de voorzitter, zijn deskundigen inzake ruimtelijke ordening. De overige leden zijn vertegenwoordigers van de voornaamste maatschappelijke geledingen binnen de gemeente. Ieder lid, met uitzondering van de voorzitter, heeft een plaatsvervanger. Leden van de gemeenteraad of het schepencollege kunnen geen lid van de adviescommissie zijn.
De gemeenteraad beslist welke maatschappelijke geledingen binnen de gemeente worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de Gecoro. De geledingen die een lid voordragen, dragen tevens een plaatsvervanger voor.
De gemeenteraad legde op zitting van 24 februari 2025 de samenstelling van de Gecoro als volgt vast:
Het voorliggend voorstel van samenstelling houdt rekening met volgende elementen:
Voorstel samenstelling
Het college van burgemeester en schepenen draagt Frederik Wâuters voor als voorzitter.
Het college van burgemeester en schepenen draagt Gerben Verbrugghe (Omgevingsambtenaar) voor als vaste secretaris.
Voor de benoeming van de resterende leden ligt op basis van de ontvangen kandidaatstelling een globaal voorstel van samenstelling voor:
Voorstel effectieve deskundigen:
| Koen Verhaeghe | Vastgoedmakelaar |
| Frederik Wâuters | Zaakvoerder |
| Greet De Witte | Architect |
| Chris De Meulemeester | Consultant Ruimtelijke Planning |
| Ann-Katrijn Van Hootegem | Architect |
Voorstel plaatsvervangende deskundigen (in volgorde van oproeping):
| Paul Claeys | Architect |
| Ruben De Leersnyder | Ruimtelijk planner - Architect |
| Jan Boussauw | Architect |
| Neil Braeckevelt | Advocaat |
Voorstel effectieve leden vanuit de maatschappelijke geledingen:
| Francis Callewaert | VOKA |
| Nico Somers | ACV |
| Johan Callewaert | Natuurpunt De Torenvalk |
| Heidi Devooght | Boerenbond Ruiselede |
| Henk Oosterlinck | Boerenbond Wingene |
| Ann Martens | Ferm Wingene |
| Nathalie Bauwens | Unizo Wingene-Zwevezele |
| Davy Provyn | Unizo Ruiselede |
Voorstel plaatsvervangende leden vanuit de maatschappelijke geledingen:
| Filip Van Nieuwenhuyse | VOKA |
| Roland Huys | ACV |
| Bart Mortier | Natuurpunt De Torenvalk |
| Willem-Jan Coens | Boerenbond Ruiselede |
| Michiel Deroo | Boerenbond Wingene |
| Jonas Fraeman | Landelijke Gilde Ruiselede |
| Stefaan Verhelle | Unizo Wingene-Zwevezele |
| Maurice Demeyer | Unizo Ruiselede |
Enig artikel
De gemeenteraad benoemt volgende personen als lid van de GECORO:
Voorzitter: Frederik Wâuters
Vaste secretaris: Gerben Verbrugghe (omgevingsambtenaar)
Effectieve deskundigen:
| Koen Verhaeghe | Vastgoedmakelaar |
| Frederik Wâuters | Zaakvoerder |
| Greet De Witte | Architect |
| Chris De Meulemeester | Consultant Ruimtelijke Planning |
| Ann-Katrijn Van Hootegem | Architect |
Plaatsvervangende deskundigen (in volgorde van oproeping):
| Paul Claeys | Architect |
| Ruben De Leersnyder | Ruimtelijk planner - Architect |
| Jan Boussauw | Architect |
| Neil Braeckevelt | Advocaat |
Effectieve leden vanuit de maatschappelijke geledingen:
| Francis Callewaert | VOKA |
| Nico Somers | ACV |
| Johan Callewaert | Natuurpunt De Torenvalk |
| Heidi Devooght | Boerenbond Ruiselede |
| Henk Oosterlinck | Boerenbond Wingene |
| Ann Martens | Ferm Wingene |
| Nathalie Bauwens | Unizo Wingene-Zwevezele |
| Davy Provyn | Unizo Ruiselede |
Plaatsvervangende leden vanuit de maatschappelijke geledingen:
| Filip Van Nieuwenhuyse | VOKA |
| Roland Huys | ACV |
| Bart Mortier | Natuurpunt De Torenvalk |
| Willem-Jan Coens | Boerenbond Ruiselede |
| Michiel Deroo | Boerenbond Wingene |
| Jonas Fraeman | Landelijke Gilde Ruiselede |
| Stefaan Verhelle | Unizo Wingene-Zwevezele |
| Maurice Demeyer | Unizo Ruiselede |
De voorzitter sluit de zitting op 29/09/2025 om 21:15.
Namens de gemeenteraad,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid