Raadslid Chris Hullebusch licht zijn mondelinge vraag toe:
Enkele weken na de opening van de Albert Heijn was er sprake van een overlegmoment tussen de betrokken partijen rond de verkeerssituatie. Graag verneem ik of dit gesprek intussen heeft plaatsgevonden en welke conclusies of maatregelen hieruit zijn voortgekomen.
Daarnaast wil ik de aandacht vestigen op de aanhoudende problemen rond de diverse wegenwerken in onze gemeente. Deze zorgen bij heel wat inwoners voor frustraties. Enkele vaak terugkerende knelpunten zijn:
Ik ben mij ervan bewust dat bepaalde werken onder de bevoegdheid van AWV vallen. Toch wil ik vragen of er, vanuit de gemeente, meer rekening kan worden gehouden met de aangehaalde bekommernissen en voor betere communicatie kan worden gezorgd. Dit is niet alleen in het belang van de inwoners, maar zeker ook met het oog op een vlotte en veilige doorgang voor de nooddiensten.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
Het overlegmoment waarnaar u verwijst vond telefonisch plaats met de Dienst Publiek Domein en Mobiliteit. Bij de opening van een filiaal van Albert Heijn gaf de filiaalmanager mee dat er de eerste maand altijd een toenemende (verkeers)drukte wordt waargenomen. De drukte neemt af na de eerste maand en stabiliseert zich. Indien er meldingen of problemen zijn zal Albert Heijn ons verder op de hoogte brengen en kan dit eventueel afgestemd worden met een effectief overleg. Tot op heden geen meldingen ontvangen. Er waren problemen bij regenval. Camera-inspectie heeft het probleem gedetecteerd en Farys zal het probleem oplossen of heeft het intussen opgelost.
In onze gemeente zijn momenteel inderdaad verschillende werven actief. Dit gaat voornamelijk over werken van nutsleidingen en AWV. We zitten momenteel in de piek omdat voor de start van het schooljaar heel wat werken eindigen. We begrijpen dat dit tijdelijk voor hinder kan zorgen en doen er alles aan om die tot een strikt minimum te beperken.
Wegenwerken worden van zodra gekend aangekondigd via de website van Wingene, maar ook wanneer nodig via de gemeentelijke nieuwsbrief, de nieuwsbrief voor ondernemers en vragen we bijvoorbeeld AWV bewonersbrieven te posten.
De hulpdiensten worden automatisch op de hoogte gesteld via ons signalisatieprogramma. Voor grote werken informeren we vanuit onze kant nog eens proactief, zodat bereikbaarheid gegarandeerd blijft.
Het is de verantwoordelijkheid van de aannemer om de vergunning met de bijhorende voorwaarden correct uit te voeren. De Dienst Publiek Domein en Mobiliteit staat steeds in nauw contact met de betrokken aannemers en partners om de voortgang van de werken goed op te volgen en bij te sturen waar nodig.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag en het antwoord over 'Mobiliteit'.