Elke gemeente moet minimaal één gemeentelijke omgevingsambtenaar aanwijzen. Deze ambtenaar of groep van ambtenaren moet(en) (gezamenlijk) voldoende kennis hebben van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu. In geval van fusie van gemeenten betekent dat de (minstens) 2 omgevingsambtenaren die zijn aangesteld, behouden blijven. Na de fusie zijn ze echter enkel bevoegd voor het gebied waarvoor zij oorspronkelijk bevoegd waren. Pas bij een nieuwe aanstelling na de fusie zijn zij voor het gehele grondgebied bevoegd.
Het gaat hier om de herbevestiging van eerdere aanstellingsbesluiten in kader van de nieuwe fusiecontext met terugwerkende kracht als administratieve regularisering van een feitelijke toestand, in functie van de continuïteit van de dienst en zonder afbreuk te doen aan verkregen rechten.
Specifiek voor de omgevingsambtenaar is dat deze door de gemeenteraad moet worden aangewezen als omgevingsambtenaar. Dit heeft als doel het onafhankelijk en neutraal kunnen doen functioneren van deze ambtenaar te ondersteunen.
volgende personeelsleden werden voor de fusie in hun respectievelijke gemeente aangesteld als omgevingsambtenaar:
Gezien de vorige aanstellingsbesluiten, voldoen vernoemde personen aan de voorwaarden qua diplomavereisten en beroepservaring zoals beschreven in artikel 143 van het omgevingsvergunningenbesluit van 27 november 2015.
Er bestaat legio rechtspraak over het nemen van besluiten met terugwerkende kracht. De uitzonderingsvoorwaarden en -criteria hiervoor zijn verzameld in de omzendbrief van de Vlaamse Regering van 25 oktober 2019 betreffende de wetgevingstechniek. Een besluit kan met terugwerkende kracht genomen worden, onder andere indien dit noodzakelijk is voor de goede werking van de openbare dienst, en voor zover er in beginsel geen verkregen rechten aangetast worden. Het is vanzelfsprekend steeds de bedoeling geweest om de continuïteit van de dienst te behouden en de bestaande omgevingsambtenaren verder te laten functioneren op het nieuwe grondgebied. Verkregen rechten worden hier evenmin door aangetast, wel integendeel: dit besluit garandeert immers de verzekering van rechten van vergunninghouders.
- het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 9
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het decreet van 25 januari 2017 houdende de nadere regels tot implementatie van de omgevingsvergunning
- het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen, in het bijzonder artikels 143-146
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering van 25 oktober 2019 betreffende de wetgevingstechniek (VR 2019/4 - versie 23 september 2024)
- het gemeenteraadsbesluit van Wingene van 27 mei 2017 over aanstellen omgevingsambtenaren
- het gemeenteraadsbesluit van Wingene van 30 januari 2023 betreffende aanwijzing van twee omgevingsambtenaren
- het gemeenteraadsbesluit van Wingene van 26 februari 2024 betreffende aanwijzen gemeentelijke omgevingsambtenaar
- het gemeenteraadsbesluit van Ruiselede van 26 februari 2001 betreffende aanstelling van een gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar
- het gemeenteraadsbesluit van Ruiselede van 21 december 2017 betreffende aanwijzing van de gemeentelijke omgevingsambtenaren
- aanstellingsbesluiten van de bestaande omgevingsambtenaren van Wingene en Ruiselede
Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1
De gemeenteraad wijst volgende personeelsleden aan als gemeentelijke omgevingsambtenaren:
Artikel 2
Dit besluit heeft uitwerking vanaf 1 januari 2025.