De voorzitter opent de zitting op 25/08/2025 om 20:00.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als de gemeenteraad die opmerkingen aanneemt, volgt een aanpassing van de notulen. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en kan de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur dit verslag ondertekenen.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, vastgesteld in zitting van 27 januari 2025
- verslag vorige zitting 30 juni 2025
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 30 juni 2025 goed.
Per aangetekende zending van 17 juni 2025 nodigt IVIO haar deelnemers uit tot de buitengewone algemene vergadering van 20 oktober 2025 om 17.30 uur in de vergaderzaal van IVIO, Lodewijk de Raetlaan 12 te Izegem.
De buitengewone algemene vergadering bevat volgende agenda:
Deze buitengewone algemene vergadering behandelt de juridische procedure voor de uittreding van Wingene, meer bepaald de overeenkomst over de uittredingsvergoeding en de vaststelling van de uittredingsdatum op 31 december 2025.
Er gingen de nodige onderhandelingen door tussen partijen over de uittredingsvergoeding om tot overeenkomst te komen over de schadevergoeding te betalen door gemeente Wingene aan IVIO, gebaseerd op volgende schadecomponenten:
In totaal bedraagt de schadevergoeding dus 727.093 euro.
Daartegenover staat de her inkoop van de aandelen van de uittredende gemeente, vastgesteld op het bedrag van 49.085 euro, wat in mindering komt van de totale uittredingsvergoeding. Het saldo bedraagt 678.008 euro, door Wingene te betalen aan IVIO, uiterlijk op datum van 31 december 2025.
Deze vergoeding is aannemelijk en gunstig voor beide partijen: door de vervroegde uittreding van Ruiselede kan Mirom al vanaf 1 januari 2026 dit grondgebied mee bedienen, zodat het bestuur een eenvormig afvalbeleid kan voeren voor beide deelgemeenten. Daartegenover ontvangt IVIO voldoende schadevergoeding ter compensatie van de derving van opbrengsten en voor de investeringen.
Tot slot bevat de overeenkomst nog een aantal gerechtelijke regels zoals de wederzijdse verbintenissen van IVIO en Wingene, de opschortende voorwaarde en enkele overige juridische bepalingen.
De ontwerp overeenkomst is opgesteld volgens de onderhandelde voorwaarden en conform de juridische regels.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering sluit af met een toelichting over de geplande statutenwijziging in december 2025. Gezien het hier over een informatief punt gaat, zijn hierover nog geen bijlagen toegevoegd. Door de komende uittreding uit IVIO op 31 december 2025 is dit punt ook minder relevant voor de gemeente Wingene.
Er zijn bijgevolg geen bezwaren om de agenda goed te keuren en om de eerder aangestelde vertegenwoordiger te mandateren voor deze buitengewone algemene vergadering van IVIO, namelijk raadslid Michiel Van Robaeys met raadslid Jelle Rutsaert als plaatsvervanger.
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 422 en 432
- de gemeenteraadsbeslissingen van 19 oktober 2023 van de gemeente Ruiselede en van 23 oktober 2023 van de gemeente Wingene over de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente Ruiselede en van de gemeente Wingene
- de beslissing van de gemeenteraad van Ruiselede van 21 december 2023 omvattende de intentieverklaring voor de uitwerking van het afvalbeleid en keuze van intergemeentelijke samenwerking voor Mirom
- het gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2025 over 'IVIO - eerste en tweede vertegenwoordiger in de algemene vergadering - aanwijzing'
- de statuten van IVIO, laatst gewijzigd op 10 december 2018, artikelen 30 en 31
- het schrijven van de gemeente Wingene van 16 april 2025 waarbij de gemeente Wingene verklaart om per 31 december 2025 te willen uittreden voor haar fusiegemeente Ruiselede mits een wederzijds akkoord over een passende schadevergoeding
- de beslissing van de Raad van Bestuur van I.V.I.O. van 19 mei 2025 tot principiële aanvaarding van de uittreding van de gemeente Wingene per 31 december 2025
De nodige kredieten zijn te voorzien op het meerjarenplan 2025.
Visum van de financieel directeur vereist. Voorwaardelijk positief visum ontvangen op 12/08/2025. Voorwaarde is dat de gemeenteraad bereid is om bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan de nodige financiële middelen te voorzien.
- aangetekende brief van 17 juni 2025 van IVIO over de uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering van 20 oktober 2025 om 17.30 uur
- overeenkomst tot vaststelling uittredingsvergoeding overeenkomstig artikel 422 van het decreet over het lokaal bestuur
- de statuten van IVIO
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 20 oktober 2025 met volgende agendapunten:
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het ontwerp van overeenkomst tot vaststelling van de uittredingsvergoeding voor het uittreden van de Gemeente Wingene goed.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de uittreding van de gemeente Wingene per 31/12/2025 uit I.V.I.O goed.
Artikel 4
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 20 oktober 2025 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 20 oktober 2025 goedkeuren.
Artikel 5
I.V.I.O. Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem, ontvangt een afschrift van dit besluit.
DVV Midwest stelt een statutenwijziging voor, ter behandeling op de bijzondere algemene vergadering van dinsdag 9 december 2025 om 18.00 uur te Roeselare.
De raad van bestuur legt het ontwerp van statutenwijziging voor aan haar deelnemers, ten minste 90 dagen voorafgaand aan de algemene vergadering.
De oprichting van DVV Midwest dateert van 22 december 2017 en sindsdien was er al een statutenwijziging op 18 december 2018.
De gemeenteraad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde statutenwijziging, de agenda van de bijzondere algemene vergadering en over het mandaat van haar vertegenwoordigers.
Op de agenda staat:
1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering 3 juni 2025
2. Wijziging statuten DVV Midwest - goedkeuring
3. Vraag Dentergem toetreding - goedkeuring
4. Strategisch plan en ondernemingsplan 2026
5. Jaarplanning 2026
6. Budget 2025-2026
7. Varia
8. Volgende algemene vergadering.
Door de fusies van gemeenten in de regio en de vraag van Dentergem tot toetreding, is een statutenwijziging nodig. Intussen is het ontwerp toegelicht en goedgekeurd op het Midwestoverleg van 25 februari 2025, waarop de raad van bestuur Midwest deze goedkeurde op 25 maart 2025.
De Vlaamse regering bracht haar advies uit op 22 april 2025: dit advies staat beschikbaar op het documentenplatform van Midwest.
De raad van bestuur stelt voor om dit advies te volgen en paste het ontwerp van statutenwijziging in die zin aan, namelijk het schrappen van de uitsluitingsgrond wegens zware fout in artikel 11 van de ontwerpstatuten.
Uit de studie van de aangeleverde agenda met agendagids en de beschikbare documenten op het platform, blijkt dat de raad kan overgaan tot de goedkeuring van de statutenwijziging en de agenda van de bijzondere algemene vergadering op 9 december 2025.
De gemeenteraad kan haar beslissing van 27 januari 2025 bestendigen en raadslid Jasna Vanoverschelde mandateren voor deze algemene vergadering, met raadslid Kjenta Willems als plaatsvervanger.
- Uitnodiging met agenda van de bijzondere algemene vergadering DVV Midwest op 9 december 2025
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de statutenwijziging en de agenda van de bijzondere algemene vergadering van DVV Midwest die plaatsvindt op dinsdag 9 december 2025.
Artikel 2
De vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente aangeduid bij raadsbeslissing van 27 januari 2025, zijn afgevaardigd naar deze bijzondere algemene vergadering van DVV Midwest, namelijk raadslid Jasna Vanoverschelde als effectief afgevaardigde met raadslid Kjenta Willems als plaatsvervanger.
Artikel 3
De afgevaardigde gemeentelijke vertegenwoordigers krijgen opdracht om hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van bijzondere de algemene vergadering van 9 december 2025 van DVV Midwest goed te keuren.
Artikel 4
Het College van Burgemeester en Schepenen is belast met de uitvoering van deze beslissing, onder meer de kennisgeving aan DVV Midwest, Spanjestraat 141, 8800 Roeselare.
Het college vraagt aan de gemeenteraad om dit punt bij hoogdringendheid te behandelen, omwille van de timing van de lancering van het initiatief en met het oog op de actualiteit. Door de laattijdige uitnodiging en de verminderde werking tijdens het zomerreces, was het onmogelijk om dit punt tijdig te agenderen voor de raadszitting, terwijl de huidige toestand wereldwijd eerder een dringende aangelegenheid is, die actie lijkt te vereisen.
Op 31 juli 2025 bezorgde de Dienst Burgerzaken & Communicatie van de Stad Mesen, de mail 'UITNODIGING STAD MESEN op 2 augustus om 11 uur, gericht aan alle burgemeesters, voor ondertekenen van de petitie voor meer humanitaire hulp' aan de Dienst Communicatie van de gemeente Wingene.
Vanuit haar unieke positie als kleinste stad van België en met een zwaar oorlogsverleden, wil Mesen vandaag een heldere en vreedzame stem laten horen. Burgemeester Sandy Evrard lanceert een oproep aan collega-burgemeesters in heel het land om samen – over partijgrenzen en overtuigingen heen – hun verantwoordelijkheid op te nemen in het pleidooi voor humanitaire hulp wereldwijd.
Dit initiatief kwam onder meer tot stand door de hartverscheurende beelden die ons dagelijks bereiken, uit Gaza, Oekraïne, maar ook Soedan, Jemen en alle andere conflictgebieden.
De stad Mesen roept alle burgemeesters in heel het land op om hun stem te laten horen. Dat kunnen ze door een petitie te tekenen. Dat kan in het stadhuis zelf, of online Petitie humanitaire situatie Gaza - Mesen
Mesen wil verbinden. Wanneer stilte oorverdovend wordt, wil deze vredesstad zacht spreken, in naam van vrede en menselijkheid.
Het is nog mogelijk om de petitie te ondertekenen en de raadsleden zijn vrijblijvend uitgenodigd tot ondertekening.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40
- Brief van de stad Menen t.a.v. burgemeester Lieven Huys
Enig artikel
De gemeenteraad geeft het mandaat aan de burgemeester om het initiatief van stad Mesen te ondertekenen en de uitnodiging tot ondertekening van de petitie voor meer humanitaire hulp wereldwijd te ondersteunen.
In zitting van 30 juni 2025 besloot de gemeenteraad tot aankoop van een perceel landbouwgrond nabij de Brandstraat, voor bebossing als uitbreiding bij het landschapspark Disveld.
Er was een onderling akkoord met de heer Bruyneel voor een prijs van 100.000,00 euro per hectare. Na de goedkeuringsbeslissing van de gemeenteraad op 30 juni 2025, vroeg de verkoper een indexering van 2,5 % gezien de verkoop al enige tijd mondeling overeengekomen was. Dit betekent een meerprijs van 9.417,00 euro.
Daarnaast vraagt de verkoper een extra voorwaarde op het gebruiksrecht van de grond voor het telen van maïs tot uiterlijk 16 december 2026.
De aankoop betreft landbouwgrond gelegen te 8755 Wingene (Ruiselede), 'Galletas', nabij de Brandstraat, kadastraal bekend te Wingene, derde afdeling, sectie G, volgens titel nummers 775/W, 777/C, 763/B en deel van nummer 766/C, met een totale oppervlakte blijkens nagenoemde opmeting en recent kadastraal uittreksel van 3ha 76a 68ca.
Het recht van uitweg naar de Brandstraat loopt ten zuiden van de perceelnummers 775/V en 771/E.
De aankoopprijs voor het stuk landbouwgrond van 3ha 76a 68ca bedraagt 386.097,00 euro, of 9.417,00 euro meer dan oorspronkelijk goedgekeurd door de gemeenteraad.
Daarnaast bedingt de verkoper een extra voorwaarde op het gebruiksrecht van de grond voor het telen van maïs tot uiterlijk 16 december 2026.
Het bestuur heeft de intentie om de landbouwgrond te bebossen en komt hiervoor in aanmerking voor een subsidie van het subsidiefonds voor maximum 250.000,00 euro, wat de bevoegde minister al kon bevestigen. De effectieve uitbetaling hiervan gebeurt pas na de aanplanting zelf. Aanvullend hierop is op het resterend gemeentelijk aandeel nog een subsidie van maximum 55.000,00 euro mogelijk via het Regiofonds. Om deze bijkomende subsidie aan te vragen, moet er eerst een aankoopovereenkomst zijn.
Notariskantoor Verhaeghe & Baert (Poekestraat 47 te 8755 Ruiselede) stelde de ontwerpakte op.
Omdat de onderhandelingen inderdaad al geruime tijd aan de gang zijn, is het billijk om in te stemmen met de gevraagde prijsindexatie en het verlengd gebruiksrecht tot 16 december 2026. Het verlengd gebruiksrecht gaat over precair gebruik en schept geen nieuwe pachtrechten. Daartoe moet de raad haar eerder besluit van 30 juni 2025 intrekken en vervangen door een nieuwe beslissing met de aangepaste voorwaarden voor deze vastgoed aankoop.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het besluit Vlaamse regering over de subsidiëring van bebossing van 30 oktober 2020
- het ministerieel besluit van 21 juni 2024 houdende toekenning van een projectsubsidie aan gemeente Ruiselede met het oog op aankoop van te bebossen
gronden, gelegen te Ruiselede, Disveld
- het gemeenteraadsbesluit van 30 juni 2025 over 'Aankoop landbouwgrond Disveld - Doomkerke - goedkeuring'
Het budget zal voorzien worden bij de aanpassing van het meerjarenplan via:
raming MJP001051 - Uitbreiding Disveld Doomkerke (aankoop gronden voor bebossing)
Actie: AC000011 Patrimoniumverrichtingen
Verantwoordelijke dienst: Financiën
Er is een visum vereist van de financieel directeur. Voorwaardelijk positief visum ontvangen op 05/06/2025. Voorwaarde is dat de gemeenteraad het nodige budget voorziet bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
- Ontwerpakte
- Liggingsplan
- Luchtfoto
- Ministerieel besluit dd. 21/6/224 betreffende de toezegging van de subsidie van ANB
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om de landbouwgrond aan te kopen aan dhr. Bruyneel Marnix, gelegen te Brandstraat, kadastraal bekend te Wingene, derde afdeling, sectie G, volgens titel nummers 775/W, 777/C, 763/B en een deel van nummer 766/C, met een totale oppervlakte blijkens nagenoemde opmeting en recent kadastraal uittreksel van 3ha 76a 68ca, voor 386.097,00 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt hiervoor de ontwerpakte van Notariskantoor Verhaeghe & Baert goed.
Artikel 3
Dit besluit vervangt het gemeenteraadsbesluit van 30 juni 2025 over 'Aankoop landbouwgrond Disveld - Doomkerke - goedkeuring'.
In 2011 werd de Interlokale Vereniging Academie Muziek, Woord en Dans Aalter opgericht. Dit voor de gemeenten Aalter, Beernem, Maldegem en Ruiselede.
Het beheerscomité stelde de ontwerpjaarrekening 2024 van de Interlokale Vereniging Academie Muziek, Woord en Dans Aalter vast. De jaarrekening moet jaarlijks aan de gemeenteraden worden voorgelegd. De jaarrekening wordt als goedgekeurd aangenomen als de gewone meerderheid van de gemeenteraden ze goedkeurt.
De jaarrekening in bijlage geeft het detail van de werkingskosten, het detail van de ontvangsten in 2024 en de werkingsbijdragen per deelnemende gemeente. De bijdrage is berekend op 25.156,34 euro voor Wingene.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Besluit van de gemeenteraad Ruiselede van 16 juni 2011 houdende goedkeuring van de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Academie Muziek, Woord en Dans Aalter.
- Besluit van de gemeenteraad Ruiselede van 17 september 2019 houdende goedkeuring van de aangepaste statuten van de Interlokale Vereniging Academie Muziek, Woord en Dans Aalter.
Deze beslissing kadert in actie 05.03.04 van het strategisch meerjarenplan 2020-2025.
- jaarrekening 2024 Interlokale Vereniging Academie Aalter
- aanvraag
- statuten ILV
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2024 van de Academie voor Muziek, Woord en Dans Aalter goed.
Zwevezele Koers gaat door op vrijdag 26 september 2025. De organisatie is in handen van het Koninklijk Sportcomité Zwevezele.
Een wielerwedstrijd trekt doorgaans veel toeschouwers. Om de openbare orde te waarborgen, kan de gemeenteraad tijdelijk een verordening invoeren voor de duur van het evenement.
Met deze tijdelijke maatregel krijgt de organisator de bevoegdheid om ambulante handel op het evenement al dan niet toe te staan.
Artikel 1
Op vrijdag 26 september 2025 is het in de hierna volgende straten:
verboden te leuren, te venten met allerlei waren, tijdschriften of folders te verspreiden, reclamebladen rond te dragen, kramen op te slaan of manifestaties te houden op de openbare weg.
Artikel 2
Op dezelfde datum en tussen dezelfde uren is het verboden langs de openbare weg, alsook op plaatsen of lokalen die daartoe niet permanent zijn uitgerust, tijdelijke verkooppunten van drank en/ of eetwaren in te richten.
Artikel 3
Uitzonderingen op de verbodsbepalingen van artikel 1 en artikel 2 zijn mogelijk bij schriftelijke en ondertekende machtiging van de burgemeester. De burgemeester wijst de plaats aan waar de activiteiten, waarvoor uitzonderlijke toelating verleend werd, dienen plaats te vinden.
Artikel 4
Indien zekere personen het verbod voorzien in artikel 1 en artikel 2 overtreden, zal de politie overgaan tot inbeslagname van de waren waarmee zij leuren of venten, de tijdschriften of bladen die zij verkopen of ronddragen, de kramen die zij opstellen, de drank en eetwaren die zij verkopen, voor de duur van de looptijd van deze politieverordening. De verwijdering van deze zaken gebeurt op risico en kosten van de overtreder, die deze na het einde van de loopduur van de verordening terug krijgt.
Artikel 5
Tegen overtreding van deze verordening staat een gevangenisstraf van één tot zeven dagen en/of een geldboete van één tot vijfentwintig euro.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt via het Loket voor Lokale Besturen.
Artikel 7
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan de Gouverneur van West-Vlaanderen, griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en aan de griffie van de Politierechtbank te Brugge.
De 65ste editie van de Internationale Autorally "A&D OMLOOP VAN VLAANDEREN" gaat door op vrijdag 5 en zaterdag 6 september 2025.
De klassementsproeven op grondgebied Zwevezele zijn tweemaal te verrijden op vrijdag 5 september tussen 16.30 uur en 23.00 uur.
Organisatie is in handen van de vzw Koninklijke Automobielclub Midden-Vlaanderen.
Deze internationale autorally brengt gewoonlijk veel volk op de been. De gemeenteraad is bevoegd om de openbare rust preventief te regelen door een tijdelijke verordening vast te stellen voor de duur van de activiteiten.
Met deze tijdelijke verordening krijgt de organisatie de toestemming om ambulante handel op hun evenement toe te laten of te weigeren.
Artikel 1
Ter gelegenheid van de autorally is op vrijdag 5 september 2025 het opstellen van tenten, kramen, voertuigen met het oog op verkoop van eet- en drinkwaren verboden langs het parcours van de Klassementsproef Zwevezele en binnen een straal van 500 meter van het parcours van de autorally A&D Omloop van Vlaanderen.
Enkel het college van burgemeester en schepenen kan uitzonderingen op voormelde verbodsbepaling verlenen en dit op vooraf gekende en goedgekeurde plaatsen.
De verkoop en het verbruik van alcoholische dranken is verboden op de KP's en in de onmiddellijke omgeving ervan.
Artikel 2
De overtredingen van dit besluit zullen gestraft worden met politiestraffen.
Artikel 3
Het bestuur maakt deze verordening bekend in overeenstemming met de voorschriften van het decreet lokaal bestuur en bezorgt dit besluit aan de Bestendige Deputatie, de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brugge en de griffie van de Politierechtbank te Brugge en de Politiezone regio Tielt.
In zitting van 6 augustus 2025 ging de burgemeester over tot de vaststelling van een tijdelijke politieverordening voor de afbakening van de vigiliszone ter gelegenheid van twee activiteiten tijdens het KLJ feestweekend ter gelegenheid van de Grote kermis in Ruiselede van donderdag 14 tot en met zondag 17 augustus 2025.
Specifiek gaat het om volgende evenementen: de eerste editie van Night Pulling Ruislé op vrijdag 15 augustus en de fuif Zwoele Zomernacht op zaterdag 16 augustus.
Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om hierin te voorzien, maar omwille van de timing nam de burgemeester dit op in uitvoering van artikel 134 § 1 van de nieuwe gemeentewet, mits bekrachtiging in de eerstvolgende gemeenteraad.
Van donderdag 14 tot en met zondag 17 augustus 2025 organiseert KLJ Ruiselede hun jaarlijkse feestweekend ter gelegenheid van de Grote kermis in Ruiselede op het grasplein langs de Aaltervoetweg/Oudleikestraat (nr. 10). Op het programma staan een barbecue en afterparty op donderdag (gekoppeld aan de jaarlijkse paardenkoers georganiseerd door Ruislé Peirdekoers vzw), de eerste editie van Night Pulling Ruislé op vrijdag, de fuif Zwoele Zomernacht op zaterdag en een fietssneukeltoer op zondag.
Voor de Night Pulling op vrijdag 15 augustus en de fuif Zwoele Zomernacht op zaterdag 16 augustus voorziet KLJ Ruiselede professionele security.
De professionele bewaking is in eerste instantie bedoeld om toe te zien op de veiligheid in en rond de tenten.
Om de professionele bewaking de toelating te geven om te waken over de veiligheid op het ganse terrein, dus ook op de openbare weg langs het terrein, moet het lokaal bestuur volgens de Wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid een perimeter vaststellen waarbinnen ze hun activiteiten op de openbare weg mogen uitvoeren (vigiliszone).
De voorgestelde perimeter voor de betreffende activiteiten omvat daarom, naast het ganse terrein rond de tenten en de piste (inclusief de parkeerzones), ook:
Het plan in bijlage duidt deze zone aan (rode lijnen en zone daarbinnen).
- de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 134, §1
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 63
- de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid, artikel 115, 5°
- plan vigiliszone
- plan opstelling terrein op Night Pulling
Artikel 1
De gemeenteraad bekrachtigt de tijdelijke verordening van de burgemeester van 6 augustus 2025 over de vaststelling van de vigiliszone voor het KLJ feestweekend ter gelegenheid van de Grote kermis in Ruiselede van donderdag 14 tot en met zondag 17 augustus 2025 op het terrein langs de Aaltervoetweg/Oudleikestraat (nr. 10) in Ruiselede.
Artikel 2
De raad maakt dit besluit bekend overeenkomstig de geldende wettelijke en decretale bepalingen.
Het college van burgemeester en schepenen ontving op 07/04/2025 een omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van een perceel in 3 bouwloten na sloop van bestaande bebouwing. De aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.
Dossierreferentie: OMV_2025045024 - O/2025/122
Locatie: Lostraat 26, 8750 Wingene; Lostraat 26, 8750 Wingene; en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 2 AFD (ZWEVEZELE), sectie C, 0027 F Afdeling WINGENE 2 AFD (ZWEVEZELE), sectie C, 0026 B 2 Afdeling WINGENE 2 AFD (ZWEVEZELE), sectie C, 0540 G.
1. BESCHRIJVING
De aanvraag betreft het verkavelen van een perceel in 3 bouwloten na sloop van bestaande bebouwing. Daarbij wordt de bestaande rooilijn langsheen de Lostraat bijgesteld.
Bestemming volgens het gewestplan: Woongebied met landelijk karakter
Bestemming volgens een bijzonder plan van aanleg: Niet van toepassing
Bestemming volgens een ruimtelijk uitvoeringsplan: Niet van toepassing
2. BEOORDELING
2.1. Externe adviezen
2.2. Openbaar onderzoek
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 01/05/2025 tot 30/05/2025. Het openbaar onderzoek werd niet aangekondigd in een dag- of weekblad. Er werd geen informatievergadering georganiseerd.
Tijdens het openbaar onderzoek werden 2 bezwaren ingediend.
De standpunten, opmerkingen en bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek handelen over:
2.3. Technische beoordeling
2.3.1. Fasering
De bouwheer dient de ontwikkeling uit te voeren in één fase.
2.3.2. Wegenis
De bestaande toestand van de asfaltweg blijft behouden.
2.3.3. Riolering
Een gescheiden rioleringsstelsel is aanwezig.
De droogweerafvoer (DWA) verloopt via een rioleringsbuis, terwijl het regenwater (RWA) in de gracht aan de overzijde van de weg wordt afgevoerd.
De aanwezige riolering is in gres voorzien met binnendiameter 250 mm.
Elk lot dient uitgerust te worden met een huisaansluiting DWA en een huisaansluiting RWA.
De aanvrager dient in te staan voor een bijkomende huisaansluiting RWA voor het lot 2, de overige loten zijn reeds uitgerust.
2.3.4. Groenzone
De ontworpen rooilijn verbreed het bestaande openbaar domein tot een volwaardige berm van 1,5 meter en wordt in gras ingezaaid.
Op het grafisch plan wordt visueel de locatie van de toekomstige oprit per lot weergegeven.
2.3.5. Nutsleidingen
De aanvragen werden door de gemeente Wingene verstuurd.
De kostprijs voor de uitrusting van de loten wordt ten laste van de ontwikkelaar gelegd.
2.3.6. As-built
Conform het GRB-decreet, dient door de verkavelaar een GRB-conform as-builtplan bezorgd te worden aan Informatie Vlaanderen en aan de gemeente Wingene.
De opmeting van de nieuwe verkaveling dient te voldoen aan de administratieve en technische voorschriften zoals in bijlage 'GRB-conforme asbuiltplannen Wingene – Lostraat’ verduidelijkt.
2.4. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen
De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen
(1) De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang
De aanleg, verbreding, wordt uitgevoerd in het kader van een nieuwe woonontwikkeling in de Lostraat. De verbreding van het openbaar domein is noodzakelijk in functie van een voldoende brede groene berm.
(2) Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden
De omgevingsvergunningsaanvraag betreft de aanpassing van de rooilijn gemeenteweg Lostraat. De ontworpen bermbreedte realiseert de afscherming tussen openbaar domein en private oprit.
(3) De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen
De ontworpen rooilijn wordt voorzien om bij toekomstige ontwikkeling geen fysieke of visuele hindernissen voor het verkeer te veroorzaken.
(4) Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het betreft voor dit project een interne wegenis van een verkavelingsontwikkeling. Er is in dat opzicht geen gemeentegrensoverschrijdende functie.
(5) Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.
De woonontwikkeling van de gronden is gelegen in woongebied met landelijk karakter. De ontwikkeling voldoet aan de mogelijkheden zoals bestemmingsmatig voorzien. De aspecten omtrent duurzame ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4 worden bijgevolg niet geschonden.
Voorstel van door de gemeenteraad op te leggen lasten voor de aanvrager:
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het proces-verbaal van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2025045024 - O/2025/122.
Artikel 2
Dit besluit heft het eerdere gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2024 op, over de zaak der wegen inzake de aanpassing van de rooilijn, dat onderdeel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen Lostraat in 4 kavels voor 4 woningen met bijhorende aanpassing van wegenis met referenties OMV_2023134382 - O/2023/268, gelegen te Lostraat en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 2 AFD (ZWEVEZELE), sectie C, 0026b2,0027f,540g.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname er van in het openbaar domein goed, conform het plan in bijlage met betrekking tot de grondafstand. De aanpassing van de rooilijn, dat onderdeel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van een perceel in 3 bouwloten na sloop van bestaande bebouwing met referenties OMV_2025045024 - O/2025/122, gelegen te Lostraat 26, 8750 Wingene; Lostraat 26, 8750 Wingene; en kadastraal bekend als: Afdeling WINGENE 2 AFD (ZWEVEZELE), sectie C, 0027 F Afdeling WINGENE 2 AFD (ZWEVEZELE), sectie C, 0026 B 2 Afdeling WINGENE 2 AFD (ZWEVEZELE), sectie C, 0540 G, wordt ook goedgekeurd.
Artikel 4
De aanvrager moet voldoen aan de administratieve en technische bepalingen, zoals omschreven in het document “GRB-conforme asbuiltplannen Wingene – Lostraat” in bijlage bij dit besluit. Het voldoen aan deze bepalingen is een last die moet worden opgenomen in de omgevingsvergunning.
Artikel 5
De aanleg en overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager. De uitrusting van de loten en de aanleg van de berm zijn een last voor de aanvrager.
In de Pensionaatstraat voorziet het gemeentebestuur een nieuwe openbare centrumparking. Deze parking maakt onderdeel uit van het 'Zorgdorp' een samenwerkingsproject tussen woonzorgcentrum Curando, basisschool De Kiem en het gemeentebestuur. De parking telt 91 parkeerplaatsen en zal gebruikt worden in functie van de basisschool met zijn na- en buitenschoolse activiteiten, het WZC met openbare sporthal en 's avonds en in het weekend als buurtparking. De verplaatsing van de distributiecabine kadert binnen dit project.
Er is een uitvoerbare omgevingsvergunning voor de aanleg van de openbare parking. Het aanbestedingsdossier voor het aanstellen van een aannemer wordt momenteel voorbereid door het aangestelde studiebureau. De lastvoorwaarden en wijze van gunning van dit project zal geagendeerd worden in een gemeenteraad later op het jaar.
Voordat de aanleg van de parking kan starten is het noodzakelijk om een openbare distributiecabine elektriciteit te verplaatsen, dit in functie van de ontworpen toegangsweg.
Omdat de doorlooptijd voor het verplaatsen van een cabine enkele maanden in beslag neemt is het wenselijk om deze opdracht nu al te geven aan Fluvius.
De huidige cabine zit ingebouwd in een garage. De nieuwe cabine wordt een prefab-model dat iets dieper op het perceel wordt geplaatst.
Omdat de verplaatsingswerken gebeuren in opdracht van het gemeentebestuur, zijn de bijhorende kosten ook voor het gemeentebestuur.
De interne technische uitrusting kan gerecupereerd worden. Hierdoor komt de kostprijs voor een nieuwe cabine met hergebruik van de technische binneninstallatie op 54.627,19 euro.
Naast de voorbereidingen voor de uitvoering is ook een traject lopende met een notaris om het eigenaarschap van betreffende percelen correct te hebben.
- wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
- de gemeenteraadsbeslissing van 5 december 1990 - goedkeuring van de rationalisering van de energiesector waardoor de verdeling van gas, elektriciteit en openbare verlichting met ingang van 01 januari 1991 aan de intercommunale Gaselwest wordt toevertrouwd.
- het gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2025 over de vaststelling van het gecoördineerd overzicht van bevoegdheidsdelegaties.
- collegebeslissing Ruiselede van 21 september 2023 - uitbreiding studieopdracht met centrumparking Zorgdorp.
- collegebeslissing van 14 april 2025 met verlenen omgevingsvergunning met referentie OMV_2024152708 voor de aanleg van een openbare parking en omgevingswerken.
De kostprijs voor het verplaatsen van de distributiecabine bedraagt 54.627,19 euro.
De nodige budgetten zijn te voorzien via de budgetten van het MJP 2026-2031.
Raming - MJP001001 Aanleg parking Zorgdorp Ruiselede
Actie - AC000009 - investeringen in wegen en riolering
Verantwoordelijke dienst - Dienst Publiek Domein en Mobiliteit
Bijlage 01: Plan 5000092282 Plaatsen tijdelijke werfcabine - Buiten dienst stellen van distributiecabine 12543
Bijlage 02: Plan 5000089817 Plaatsen en aansluiten nieuwe cabine - Verwijderen werfcabine
Bijlage 03: Offerte van Fluvius met referentie 5000092282
Bijlage 04: Ontwerpplan parking
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de plannen en bijhorende offerte goed voor het verplaatsen van distributiecabine Pensionaatstraat 12543 ten bedrage van 54.627,19 euro. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. Bedrag vrij van btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking na raadpleging van 1 leverancier omdat Fluvius de enige leverancier is met bevoegdheid over het elektriciteitsnet in dit werkingsgebied.
Op 11 juni 2025 en 2 juli 2025 ontving het bestuur de overeenkomst overdracht gemeentelijke saneringsverplichting van De Watergroep.
Het Besluit van de Vlaamse Regering over de invulling van de gemeentelijke saneringsverplichting (BVR), dat het fundament voor de saneringsverplichtingen in Vlaanderen vormt, legt heel wat verantwoordelijkheden en doelstellingen vast.
Voor heel wat aspecten uit dit BVR stelt de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), de bevoegde entiteit, nadere richtlijnen op voor de invulling van concrete taken. Artikel 5 van het BVR stelt dat een overeenkomst gesloten dient te worden tussen enerzijds de exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk en anderzijds de entiteit die instaat voor de uitvoering van de gemeentelijke saneringsverplichting.
De gemeente Wingene heeft hiervoor in het verleden dergelijke overeenkomst afgesloten met De Watergroep (in de vorm van Riopact, het samenwerkingsproject tussen De Watergroep en Aquafin). De bestaande overeenkomst met De Watergroep voor het uitoefenen van de gemeentelijke saneringsplicht moet ten laatste tegen 11 september 2025 in overeenstemming gebracht worden met een nieuwe modelovereenkomst.
Het Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 bepaalt dat elke exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk belast is met de sanering van het door de exploitant aan haar abonnees geleverde water. De exploitant kan om aan zijn saneringsverplichting te voldoen de sanering zelf organiseren of een beroep doen op een derde.
De overeenkomst is gebaseerd op de modelovereenkomst die werd opgesteld in overleg met de drinkwaterbedrijven, de rioolbeheerders en de gemeenten via de sectorale stuurgroep. In de sectorale stuurgroep zetelen vertegenwoordigers van Aquafin, Aquaflanders, De Watergroep, Farys, Fluvius, PIDPA, Vlario en VVSG.
De Watergroep opteert om, overeenkomstig artikel 2.6.1.3.3, §2, de saneringsverplichting over te dragen aan de gemeente Wingene. Hierdoor is de gemeente het aanspreekpunt voor de bevoegde entiteit en draagt de gemeente de eindverantwoordelijkheid voor het naleven van de saneringsverplichtingen. De overdrager, De Watergroep, betaalt jaarlijks een vergoeding die bestaat uit de bijdragen en vergoedingen die van toepassing zijn op de waterfactuur verminderd met economische, ecologische en sociale kortingen en het percentage voor de administratieve werkingskosten van Aquaflanders.
Deze vergoeding wordt door de overnemer, gemeente Wingene, enkel aangewend voor de verdere uitbouw en het duurzame onderhoud van de gemeentelijke saneringsinfrastructuur zoals onder andere bedoeld in de Omzendbrief “De aanwending gemeentelijke saneringsbijdrage- en vergoeding” LNE 2013/2.
De overeenkomst wordt aangegaan voor een onbepaalde duur en treedt in werking op 1 september 2025.
- het decreet van 24 mei 2002 betreffende water bestemd voor menselijke aanwending, wat betreft de aanpassing van de aanrekening van de kosten voor publieke drinkwatervoorziening en de kosten voor gemeentelijke en bovengemeentelijke sanering
- het decreet integraal waterbeleid van 18 juli 2003
- het decreet van 24 december 2004 met het oog op het behalen van de Europese doelstellingen voor de Kaderrichtlijn Water
- de gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2006 de overeenkomst tussen de gemeente en de VMW, tegenwoordig De Watergroep, betreffende water voor menselijke aanwendingen en vaststelling bijdragen
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2003 integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018
- het besluit van de Vlaamse Regering van 23 februari 2024 over de invulling van de gemeentelijke saneringsverplichting
- de gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2025 over het vaststellen van de gemeentelijke saneringsbijdrage en saneringsvergoeding
- overeenkomst De Watergroep
- bijlages horend bij de overeenkomst
Artikel 1
De gemeente keurt de overeenkomst goed, af te sluiten tussen het gemeentebestuur en De Watergroep, over de overdracht van de saneringsverplichting. Dit gebeurt volgens de modaliteiten zoals voorzien in de overeenkomst in bijlage bij dit besluit, onder meer:
- contract van onbepaalde duur
- in werking treding op 1 september 2025
- opzegging is mogelijk door beide partijen via aangetekend schrijven, met inachtneming van een termijn van 12 maanden.
Artikel 2
De nieuwe overeenkomst vernietigt en vervangt de vorig afgesloten overeenkomst, goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 over deze aangelegenheid.
Het inrichtingsplan Wildenburg-Aanwijs vormt een onderdeel van het landinrichtingsproject Bulskampveld. Het heeft als belangrijkste doelstelling om de onthaalpoorten Wildenburg en Aanwijs van het landschapspark Bulskampveld in te richten, te zorgen dat de omgevingskwaliteit van deze onthaalpoorten verbeterd wordt en dat deze onthaalpoorten op een kwaliteitsvolle manier ingeschakeld kunnen worden in het recreatief netwerk van het landschapspark Bulskampveld.
In de voorbije jaren en maanden heeft de Vlaamse Landmaatschappij gronden verworven voor de aanleg van het functioneel fietspad langs de Torenweg (Beernem) en Vagevuurstraat (Wingene) zoals voorzien in maatregel "Aanleg van een utilitair fietspad langsheen de Vagevuurstraat - Bruggesteenweg" in het inrichtingsplan Wildenburg-Aanwijs.
Voor de gronden van de federale overheid langs de Vagevuurstraat (Wingene) is er een juridisch probleem opgedoken en kan de grondverwerving via onteigening niet uitgevoerd worden door de VLM. Daarom dient het inrichtingsplan inhoudelijk gewijzigd te worden zodat de gemeente Wingene kan instaan voor de grondverwerving via onteigening en hiervoor ook beroep kan doen op subsidies landinrichting. Tegelijkertijd worden ook de financieringen van de grondverwervingen van het ganse traject geactualiseerd op basis van de reeds gerealiseerde grondverwervingen.
Op 16 juli 2025 ontving de gemeente het schrijven van de VLM (bijlage 1) met de vraag tot instemming van voorgestelde wijzigingen.
Eerdere wijzigingen
Volgende wijzigingen van het inrichtingsplan werden reeds goedgekeurd:
Huidige wijziging
De huidige wijziging gaat over de maatregel "Aanleg van een utilitair fietspad langsheen de Torenweg-Vagevuurstraat en bevat twee submaatregelen:
Voor submaatregel 5.1.1a wordt enkel de financiering gewijzigd, submaatregel 5.1.1.b wordt inhoudelijk en financieel gewijzigd. Er komt een derde submaatregel bij, 5.1.1.d voor wat betreft de grondverwervingen via onteigening.
Reden van de wijziging
De wijziging van deze maatregelen is noodzakelijk omdat tijdens de onderhandelingen over de gronden van de federale overheid langs de Bruggesteenweg (Wingene) een juridisch probleem opgedoken is. De Regie der Gebouwen (die eigendomsrechten uitoefent namens de federale overheid) liet aan de Vlaamse Landmaatschappij weten dat er een voorlopig onteigeningsbesluit noodzakelijk is om de grondoverdracht mogelijk te maken.
Hoewel de VLM volgens het goedgekeurde inrichtingsplan gemandateerd is om grondverwerving in der minne of via onteigening uit te voeren, is de juridische rechtsgrond hiervoor niet meer sluitend door interferentie met het gemeentewegendecreet.
De grondverwerving beoogt de aanleg van een fietspad, die beschouwd zal worden als een gemeenteweg en later aan de betrokken gemeente zal overgedragen worden.
Het Gemeentewegendecreet is op 1 september 2019 in werking getreden én bepaalt één juridisch statuut voor alle wegen in beheer van de gemeente, wat de procedures en handhaving vereenvoudigt. In artikel 27 stelt dit eveneens dat elke verwerving van onroerende goederen, vereist voor de aanleg, wijziging of verplaatsing van gemeentewegen en de realisatie van de rooilijnplannen, door onteigening kan tot stand worden gebracht door de gemeente. Dit vormt een belangrijk nieuw gegeven voor de maatregel 5.1.1b uit dit inrichtingsplan.
Omdat er voor de gronden in kwestie geen akkoord in der minne kan bekomen worden, én er bijgevolg een onteigeningsprocedure moet opgestart worden, treedt er interferentie op met het gemeentewegendecreet en wordt de juridische rechtsgrond voor onteigening door VLM in dat geval als onvoldoende solide beschouwd. Derhalve adviseert de juridische dienst van de VLM een wijziging van het landinrichtingsplan waarbij de gemeente belast wordt met de grondverwerving.
Om hier gevolg aan te geven én om de gemeente verder de mogelijkheid te geven van subsidies landinrichting voor de grondverwerving, wordt deze wijziging voorgelegd.
Ondertussen is de gemeente Ruiselede op 1 januari 2025 gefusioneerd met de gemeente Wingene, onder de naam gemeente Wingene. Deze verandering wordt ook meegenomen bij de wijziging van dit inrichtingsplan, samen met de straatnaamwijziging; de Bruggesteenweg (grondgebied Ruiselede) wordt ook Vagevuurstraat. Om dezelfde reden zullen we de overkoepelende maatregel voortaan benoemen als “aanleg van een utilitair fietspad langsheen de Torenweg en Vagevuurstraat. Tegelijkertijd worden de bedragen van de grondverwerving aangepast met de gekende en geactualiseerde bedragen, ook voor de gronden in Beernem.
Ondertussen heeft de provincie West-Vlaanderen de aanleg van het fietspad verder voorbereid: op 18 januari 2025 is de omgevingsvergunning voor aanleg van het
fietspad (inclusief rooiplan) afgeleverd. De aanbesteding voor de werken wordt voorbereid.
Overzicht van de wijziging
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de wijzigingen die zich aandienen voor de submaatregelen 5.1.1a en 5.1.1b en de (wijziging tot MB 10 december 2020 in zwarte kleur – voorstel wijziging in rode kleur):
° We gebruiken 5.1.1.d voor deze nieuwe maatregel en niet 5.1.1.c om misverstanden te vermijden. Voordien was er al een maatregel 5.1.1.c opgenomen in dit inrichtingsplan maar die werd bij een vorige wijziging geschrapt.
Goedkeuringstraject
De wijzigingen werden reeds ter advies voorgelegd aan de planbegeleidingsgroep Bulskampveld, en gunstig geadviseerd (bijlage 2).
Vooraleer de minister bevoegd voor landinrichting deze wijziging van het inrichtingsplan kan goedkeuren, dient de gemeenteraad in te stemmen met de voorgestelde wijziging en de hierbij aan de gemeente Wingene toegewezen taken en financiële engagementen.
Een instemming bestaat uit een besluit van de gemeenteraad en een ondertekende verklaring tot instemming (bijlage 4).
Ministerieel Besluit van 21 augustus 2014 over goedkeuring inrichtingsplan Wildenburg-Aanwijs en latere wijzigingen
decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
de gemeenteraadsbeslissing Wingene van 26 augustus 2024 met goedkeuring van een wijziging aan het Landinrichtingsproject Wildenburg-Aanwijs
de gemeenteraadsbeslissing Ruiselede van 23 november 2024 met goedkeuring van een wijziging aan het Landinrichtingsproject Wildenburg-Aanwijs
Het nodige budget van 92.255 euro wordt voorzien in het meerjarenprogramma 2025-2030 via:
- MJP000990 Landinrichtingsplan Wildenburg - Aanwijs - aandeel Wingene
- Actie: AC000009 - investeringen in wegenis en riolering
- Verantwoordelijke dienst publiek domein en mobiliteit
39.392 euro wordt, na de verwerving voor de gronden van de federale overheid door de gemeente, via de VLM teruggevorderd.
Deze ontvangst wordt in het meerjarenprogramma ingeschreven.
- bijlage 1: schrijven VLM
- bijlage 2: advies planbegeleidingsgroep Bulskampveld
- bijlage 3: rapport wijzigingen
- bijlage 4: verklaring tot instemming
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de voorgestelde wijzigingen van het "Landinrichtingsproject Brugse Veldzone: wijziging inrichtingsplan Wildenburg - Aanwijs”, voor volgende maatregelen op grondgebied van Wingene goed:
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met de aangepaste financieringstabel voor de uitvoering van de maatregelen zoals vermeld in artikel 1.
Er wordt voor beide maatregelen 92.255 euro voorzien op het ramingsnummer MJP000990 Landinrichtingsplan Wildenburg - Aanwijs - aandeel Wingene.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit en ondertekende verklaring tot instemming wordt aan de Vlaamse Landmaatschappij bezorgd.
Raadslid Tom De Paepe licht zijn mondelinge vraag toe:
We vernamen in de pers dat het Vlaams Departement Omgeving beroep heeft aangetekend tegen de omgevingsvergunning betreffende de bouw van de nieuwe cultuurzaal in Ruiselede. Als N-VA Respect Burgerbelangen zijn we alvast voorstander van een snelle realisatie van het project.
Daarom volgende vragen :
- Wat is momenteel de stand van zaken? Welk effect heeft dit op de timing van dit project? Welke stappen neemt het gemeentebestuur?
- In welke mate kan deze beslissing een meerkost veroorzaken voor de realisatie van de zaal?
- Wat zijn de gevolgen voor de verenigingen die een activiteit willen organiseren in de cultuurzaal? Indien de procedure een grote vertraging veroorzaakt van het bouwdossier: welke alternatieven voorziet de gemeente voor onze cultuurverenigingen?
Schepen van Cultuur, Brecht Warnez, antwoordt als volgt:
Wat is momenteel de stand van zaken? Welk effect heeft dit op de timing van dit project? Welke stappen neemt het gemeentebestuur?
Het beroep wordt momenteel zowel juridisch als praktisch onderzocht door de stedenbouwkundige diensten, de architecten en FARYS, die dit dossier coördineert. Er liggen drie pistes op tafel:
Elke piste heeft voor- en nadelen. De eerste optie houdt het risico in dat de vergunning wordt geweigerd. De tweede en derde optie vergroten de kans op goedkeuring, maar brengen een meerkost met zich mee. Hoe meer we meegaan in de vragen van de provincie en het departement Omgeving – het verhogen van de zaal – hoe hoger de slaagkansen, maar ook de kosten.
In het voorjaar verwachten we een beslissing: een vergunning of een weigering. We zetten alles op alles om de vergunning te verkrijgen, zodat de werken in de lente van volgend jaar kunnen starten.
De uiteindelijke timing hangt echter ook af van het Departement Omgeving. Indien zij beslissen om na de beroepsprocedure nog naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen te stappen, kan dit een extra vertraging van 1 tot 1,5 jaar opleveren.
We willen die piste uiteraard vermijden en gaan er voorlopig van uit dat we volgend voorjaar effectief van start kunnen gaan.
In welke mate kan deze beslissing een meerkost veroorzaken voor de realisatie van de zaal?
De mogelijke meerkost hangt volledig af van het scenario dat gekozen wordt. Dit wordt momenteel doorgerekend. De ham-vraag is: “Gaan we effectief het gebouw nog eens 50 cm verhogen tot een hoogte die 1 meter hoger is dan de Guido Gezellelaan?”
Dat wordt – zoals gezegd – nu juridisch en praktisch bestudeerd.
Wat zijn de gevolgen voor de verenigingen die een activiteit willen organiseren in de cultuurzaal? Indien de procedure een grote vertraging veroorzaakt van het bouwdossier: welke alternatieven voorziet de gemeente voor onze cultuurverenigingen?
Zodra bekend werd dat er beroep was aangetekend, namen we onmiddellijk contact op met toneelvereniging De Ruyssende Lede. Zij zagen geen reden tot paniek en we hebben afgesproken in september opnieuw samen te komen om de concrete gevolgen te bekijken. Tot op heden heeft geen enkele andere vereniging zich bij ons gemeld met problemen.
Dit is niet onlogisch, aangezien de zaal Sport & Spel nog steeds beschikbaar is. Als gemeentebestuur hechten we veel belang aan onze verenigingen en zoeken we steeds mee naar gepaste oplossingen. Onze verenigingen zijn bovendien sterk en creatief, waardoor we er vertrouwen in hebben dat we samen altijd een geschikte oplossing zullen vinden.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag en het antwoord over 'Cultuurcentrum Ruiselede - procedure'.
Raadslid Sandy Geirnaert licht haar mondelinge vraag toe:
Het nieuwe schooljaar kom stilletjes aan dichterbij. Voor vele jonge gezinnen - met kinderen die school lopen in het middelbaar onderwijs - een maand met hoge kosten. Rekeningen van schoolboeken, praktijkmateriaal, voorschotten op eindejaarsreizen, … Dat komt gemakkelijk op een 300 à 400 euro per kind bij de start van het nieuwe schooljaar.
Daarnaast moeten de scholieren van de gemeente Wingene zich buiten de gemeente verplaatsen om les te kunnen volgen in middelbare scholen. Velen maken daarbij gebruik van een voordelige Buzzy Pazz van De Lijn. Ondanks het voordelig tarief, betekent dit nog altijd 255 euro per schooljaar/per kind.
Meerdere buurgemeenten van Wingene verlenen een mooie tegemoetkoming van 10 tot soms 25% op de aankoopprijs van een Buzzy Pazz. In het verleden heeft gemeente Wingene deze tegemoetkoming nooit ingevoerd. Gezien we sinds januari 2025 een nieuwe fusiegemeente vormen en het meerjarenplan in volle ontwikkeling is, stel ik deze vragen:
- Gezien de aanzienlijke kost voor de scholieren/gezinnen, zal de gemeente in deze legislatuur voorzien in een tegemoetkoming voor de Buzzy Pazz-abonnementen? Waarom wel/niet?
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
In 2023 werd de vraag voor een tussenkomst van 10% in de Buzzy Pazz voorgelegd aan het schepencollege van Wingene.
Op basis van de cijfers van De Lijn van het aantal afgeleverde Buzzy Pazz abonnementen (2022) kwam de jaarlijkse tussenkomst neer op een bedrag van 14.000 euro.
Het schepencollege van Wingene besliste om geen tussenkomst te voorzien in de Buzzy Pazz op basis van volgende argumentatie:
- De gemeente kent sinds 2009 een toelage "Duurzaam naar school" toe aan de vzw Scholengemeenschap Driespan die instaat voor het woon-schoolverkeer voor leerlingen van de basisscholen gelegen in de gemeente, ten bedrage van jaarlijks 378,56 euro per leerling. Dit is het geval voor een 100-tal leerlingen.
- De gemeente heeft ervoor gezorgd dat het aanbod van de Lijn van en naar Wingene is verhoogd.
- De gemeente investeert in aanleg en verbetering van fietspaden.
In maart 2022 werd de vraag voor een tussenkomst in de Buzzy Pazz voorgelegd aan het schepencollege van Ruiselede. Op basis van de aangeleverde cijfers van De Lijn kwam de tussenkomst neer op 2.500 euro. Het schepencollege van Ruiselede besliste om te wachten.
Voor de fusiegemeente zou dit een totale tussenkomst zijn van 16.493,30 euro, zonder rekening te houden met de huidige abonnementsprijzen van de Buzzy Pazz.
Het bestuur gaat momenteel niet in op de vraag voor een tegemoetkoming voor het Buzzy Pazz abonnement. De gemeente blijft vasthouden aan haar beslissing uit het verleden om in te zetten op het schoolvervoer van kinderen van de lagere school.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag en het antwoord over 'Tegemoetkoming Buzzy Pazz'.
Raadslid Chris Hullebusch licht zijn mondelinge vraag toe:
Enkele weken na de opening van de Albert Heijn was er sprake van een overlegmoment tussen de betrokken partijen rond de verkeerssituatie. Graag verneem ik of dit gesprek intussen heeft plaatsgevonden en welke conclusies of maatregelen hieruit zijn voortgekomen.
Daarnaast wil ik de aandacht vestigen op de aanhoudende problemen rond de diverse wegenwerken in onze gemeente. Deze zorgen bij heel wat inwoners voor frustraties. Enkele vaak terugkerende knelpunten zijn:
Ik ben mij ervan bewust dat bepaalde werken onder de bevoegdheid van AWV vallen. Toch wil ik vragen of er, vanuit de gemeente, meer rekening kan worden gehouden met de aangehaalde bekommernissen en voor betere communicatie kan worden gezorgd. Dit is niet alleen in het belang van de inwoners, maar zeker ook met het oog op een vlotte en veilige doorgang voor de nooddiensten.
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
Het overlegmoment waarnaar u verwijst vond telefonisch plaats met de Dienst Publiek Domein en Mobiliteit. Bij de opening van een filiaal van Albert Heijn gaf de filiaalmanager mee dat er de eerste maand altijd een toenemende (verkeers)drukte wordt waargenomen. De drukte neemt af na de eerste maand en stabiliseert zich. Indien er meldingen of problemen zijn zal Albert Heijn ons verder op de hoogte brengen en kan dit eventueel afgestemd worden met een effectief overleg. Tot op heden geen meldingen ontvangen. Er waren problemen bij regenval. Camera-inspectie heeft het probleem gedetecteerd en Farys zal het probleem oplossen of heeft het intussen opgelost.
In onze gemeente zijn momenteel inderdaad verschillende werven actief. Dit gaat voornamelijk over werken van nutsleidingen en AWV. We zitten momenteel in de piek omdat voor de start van het schooljaar heel wat werken eindigen. We begrijpen dat dit tijdelijk voor hinder kan zorgen en doen er alles aan om die tot een strikt minimum te beperken.
Wegenwerken worden van zodra gekend aangekondigd via de website van Wingene, maar ook wanneer nodig via de gemeentelijke nieuwsbrief, de nieuwsbrief voor ondernemers en vragen we bijvoorbeeld AWV bewonersbrieven te posten.
De hulpdiensten worden automatisch op de hoogte gesteld via ons signalisatieprogramma. Voor grote werken informeren we vanuit onze kant nog eens proactief, zodat bereikbaarheid gegarandeerd blijft.
Het is de verantwoordelijkheid van de aannemer om de vergunning met de bijhorende voorwaarden correct uit te voeren. De Dienst Publiek Domein en Mobiliteit staat steeds in nauw contact met de betrokken aannemers en partners om de voortgang van de werken goed op te volgen en bij te sturen waar nodig.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag en het antwoord over 'Mobiliteit'.
Raadslid Chris Hullebusch licht zijn mondelinge vraag toe:
In het verslag van het schepencollege van 22 juli lees ik dat de gemeente, naast het toekennen van subsidies, tevens sponsorpakketten aankoopt. Daarbij merk ik het volgende op: naast de aangevraagde en goedgekeurde subsidie van € 1.650 werd er tevens verwezen naar – ik citeer – “In 2024 tekende het bestuur in op een sponsorformule van € 1.750. Gezien het gestegen aantal leden van het college, is het aangewezen om dit jaar te kiezen voor de sponsorformule van € 2.500.”
Met betrekking tot deze passage heb ik de volgende drie vragen:
Schepen van Sport, Jens Danneels, antwoord als volgt:
Het bestuur ontvangt af en toe vragen tot sponsoring of ondersteuning van evenementen of initiatieven. Deze vragen worden steeds voorgelegd en besproken in het schepencollege. Daarbij wordt telkens nagegaan op welke manier wij die vereniging of organisatie op een passende wijze willen ondersteunen, of in welke mate wij onze gemeente extra visibiliteit willen geven tijdens het evenement. Voor sommige evenementen is dit inderdaad zoals bij de wielerwedstrijden via een sponsorpakket, maar soms gaat dat ook over het voorzien van een gadget, medaille, of in een tussenkomst in een receptie.
Er wordt geen overzicht bijgehouden van welke evenementen gesponsord of ondersteund worden, maar ieder verzoek wordt dus afzonderlijk behandeld en vastgelegd in de besluiten van het college.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag en het antwoord over 'Sponsorpakketten sportwedstrijden'.
Raadslid Pieter-Jan Verhoye licht zijn mondelinge vraag toe:
De voorbije jaren werd dit land meermaals geconfronteerd met crisismomenten die ook onze lokale veerkracht zwaar op de proef heeft gesteld. Overstromingen, COVID-19-crisis, stroomonderbrekingen, extreme weersomstandigheden zoals extreme hagelbuien, enz.
Zulke situaties vragen niet allen om professionele hulpverlening, maar ook om bijkomende helpende handen op het terrein en dit op een veilige, goed georganiseerde en reglementair verankerde manier.
Steeds meer lokale besturen werken daarom aan een structureel vrijwilligerskader met het oog op een adequate aanpak van crisissituaties. De gemeente Lubbeek lanceerde als eerste dit project.
Onze inwoners kunnen reeds rekenen op een stevige brandweerwerking, werking van het Rode Kruis en tal van andere eerstelijnsdiensten en telt vele vrijwilligers. Een ideale aanvulling zou een lokaal Vrijwilligerskorps zijn. Een project dat inzet op gecertificeerde en opgeleide vrijwilligers die paraat staan bij crisissituaties (zoals evacuaties, grootschalige opvang of bevoorrading). Ze voeren uitsluitend niet-risicovolle taken uit ter ondersteuning van professionele diensten. Het team zou stevig kunnen worden ingebed in de bestaande noodplanning, binnen een duidelijk kader werken en bij nood ook intergemeentelijk worden ingezet.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
- Wat is het standpunt van het gemeentebestuur omtrent het concept/project Vrijwilligerskorps?
- Zal het bestuur een dergelijk project onderzoeken en invoeren?
Burgemeester Lieven Hys antwoordt als volgt:
Momenteel beschikken we in onze gemeente over een ganse waaier aan crisisvrijwilligers:
Wij staan positief tegenover zo’n korps maar vragen ons af of het niet allemaal wat te veel zal worden als je zoals onze gemeente al beschikt over 3 goed werkende crisisorganisaties, moet je dan nog een vierde werking uit de grond stampen?
In samenspraak met de dienst noodplanning van de Midwest werd er afgesproken om af te wachten omdat er nog veel onduidelijkheid is. Bovendien komt er in de loop van september per provincie een webinar waarbij het Rode Kruis haar plannen zal voorleggen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag en het antwoord over 'Vrijwilligerskorps'.
Elke gemeente moet minimaal één gemeentelijke omgevingsambtenaar aanwijzen. Deze ambtenaar of groep van ambtenaren moet(en) (gezamenlijk) voldoende kennis hebben van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu. In geval van fusie van gemeenten betekent dat de (minstens) 2 omgevingsambtenaren die zijn aangesteld, behouden blijven. Na de fusie zijn ze echter enkel bevoegd voor het gebied waarvoor zij oorspronkelijk bevoegd waren. Pas bij een nieuwe aanstelling na de fusie zijn zij voor het gehele grondgebied bevoegd.
Het gaat hier om de herbevestiging van eerdere aanstellingsbesluiten in kader van de nieuwe fusiecontext met terugwerkende kracht als administratieve regularisering van een feitelijke toestand, in functie van de continuïteit van de dienst en zonder afbreuk te doen aan verkregen rechten.
Specifiek voor de omgevingsambtenaar is dat deze door de gemeenteraad moet worden aangewezen als omgevingsambtenaar. Dit heeft als doel het onafhankelijk en neutraal kunnen doen functioneren van deze ambtenaar te ondersteunen.
volgende personeelsleden werden voor de fusie in hun respectievelijke gemeente aangesteld als omgevingsambtenaar:
Gezien de vorige aanstellingsbesluiten, voldoen vernoemde personen aan de voorwaarden qua diplomavereisten en beroepservaring zoals beschreven in artikel 143 van het omgevingsvergunningenbesluit van 27 november 2015.
Er bestaat legio rechtspraak over het nemen van besluiten met terugwerkende kracht. De uitzonderingsvoorwaarden en -criteria hiervoor zijn verzameld in de omzendbrief van de Vlaamse Regering van 25 oktober 2019 betreffende de wetgevingstechniek. Een besluit kan met terugwerkende kracht genomen worden, onder andere indien dit noodzakelijk is voor de goede werking van de openbare dienst, en voor zover er in beginsel geen verkregen rechten aangetast worden. Het is vanzelfsprekend steeds de bedoeling geweest om de continuïteit van de dienst te behouden en de bestaande omgevingsambtenaren verder te laten functioneren op het nieuwe grondgebied. Verkregen rechten worden hier evenmin door aangetast, wel integendeel: dit besluit garandeert immers de verzekering van rechten van vergunninghouders.
- het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 9
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het decreet van 25 januari 2017 houdende de nadere regels tot implementatie van de omgevingsvergunning
- het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen, in het bijzonder artikels 143-146
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering van 25 oktober 2019 betreffende de wetgevingstechniek (VR 2019/4 - versie 23 september 2024)
- het gemeenteraadsbesluit van Wingene van 27 mei 2017 over aanstellen omgevingsambtenaren
- het gemeenteraadsbesluit van Wingene van 30 januari 2023 betreffende aanwijzing van twee omgevingsambtenaren
- het gemeenteraadsbesluit van Wingene van 26 februari 2024 betreffende aanwijzen gemeentelijke omgevingsambtenaar
- het gemeenteraadsbesluit van Ruiselede van 26 februari 2001 betreffende aanstelling van een gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar
- het gemeenteraadsbesluit van Ruiselede van 21 december 2017 betreffende aanwijzing van de gemeentelijke omgevingsambtenaren
- aanstellingsbesluiten van de bestaande omgevingsambtenaren van Wingene en Ruiselede
Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 26 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1
De gemeenteraad wijst volgende personeelsleden aan als gemeentelijke omgevingsambtenaren:
Artikel 2
Dit besluit heeft uitwerking vanaf 1 januari 2025.
De voorzitter sluit de zitting op 25/08/2025 om 21:06.
Namens de gemeenteraad,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid