De voorzitter opent de zitting op 24/02/2025 om 20:55.
De OCMW-raad keurt het verslag goed van de vorige zitting die doorging op 27 januari 2025.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Zij kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. De raadsleden kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 32 en 74
- het huishoudelijk reglement voor de OCMW-raad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019
- verslag OCMW-raad Wingene van maandag 27 januari 2025
Enig artikel
De OCMW-raad keurt het verslag goed van de vorige zitting die doorging op 27 januari 2025.
De OCMW-raad stelt de bijdragevoet werkgever 2e pensioenpijler bij OFP Prolocus vast op 3% met ingang van 1 januari 2025.
Bij Vlaams decreet van 19 april 2024 werden de gemeenten Ruiselede en Wingene vrijwillig samengevoegd.
Gemeente en OCMW Ruiselede en gemeente en OCMW Wingene waren voor hun contractuele personeelsleden allebei toegetreden tot OFP Prolocus met een “Defined Contribution” vaste-bijdragenplan met elk een andere bijdragevoet;
Gemeente en OCMW Ruiselede was toegetreden tot OFP Prolocus met een bijdragevoet van 4% van het pensioengevend loon. Gemeente en OCMW Wingene was toegetreden tot OFP Prolocus met een bijdragevoet van 3% van het pensioengevend loon.
Personeelsleden krijgen bij de invoering van een nieuw plan een weigeringsrecht. Op basis daarvan kunnen zij kiezen om niet te worden aangesloten aan dat nieuwe aanvullend pensioenplan, maar verder aangesloten te blijven aan het bestaande pensioenplan. Er moet in ieder geval één plan gelden voor nieuwe werknemers die na 1 januari 2025 in dienst treden;
Overeenkomstig het Decreet van 3 mei 2024 bleef de rechtspersoonlijkheid van gemeente en OCMW Wingene behouden, hetgeen tot gevolg heeft dat de fusiegemeente Wingene en het fusie-OCMW toegetreden zijn tot OFP Prolocus en lid blijven van OFP Prolocus.
De inning via de DmfA-stroom verloopt voor de fusiegemeente met KBO-nummer 0207.495.470
De inning via de DmfA-stroom verloopt voor het fusie-OCMW met KBO-nummer 0212.184.728
Het protocol van het onderhandelingscomité C1
De sleuteldocumenten en toetredingsdocumenten van OFP Prolocus, zijnde:
Het Decreet van 19 april 2024 over de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Ruiselede en Wingene tot wijziging van de bijlage bij het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
De Wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid
Artikel 1
Het lidmaatschap van OFP Prolocus van de gefusioneerde gemeente en het gefusioneerde OCMW blijft automatisch verder lopen, gelet op het behoud van rechtspersoonlijkheid van de gemeente Wingene en het OCMW Wingene.
Artikel 2
De fusiegemeente en het fusie-OCMW besluiten om het MIPS-Wingene, een pensioentoezegging in van het type vaste bijdragen (“defined contribution”) met een bijdragevoet van 3% van het pensioengevend loon te behouden na 1 januari 2025. Het MIPS Wingene wordt van toepassing op nieuwe werknemers die na 1 januari 2025 in dienst treden.
Artikel 3
OFP Prolocus laat dit zo communiceren aan de RSZ, zodat de gegevens ononderbroken kunnen doorstromen en de inning verder kan lopen.
Artikel 4
Met ingang van 1 januari 2025 wordt de bestaande pensioentoezegging van het type vaste bijdragen (“defined contribution”) met een bijdragevoet van 4% van het pensioengevend loon MIPS Ruiselede dat van toepassing was binnen gemeente en OCMW Ruiselede voor 1 januari 2025, gesloten voor nieuwe aansluitingen en bijgevolg wordt enkel nog toekomstige pensioenopbouw toegelaten voor de (gewezen) personeelsleden van de gemeente en het OCMW Ruiselede die hun aansluiting bij het aanvullend pensioenplan van de fusiegemeente en het fusie-OCMW geweigerd hebben.
Alle rechten en verplichtingen opgebouwd binnen het MIPS-compartiment van de gemeente en OCMW Ruiselede worden overgedragen naar het MIPS-compartiment van de gemeente en OCMW Wingene (gefusioneerde gemeente en gefusioneerde OCMW) en dit ingevolge van de fusie.
De OCMW-raad stelt zijn deel van het éénjarig meerjarenplan 2025 vast.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.
De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan maar hebben wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
Fusiegemeenten maken voor het jaar 2025 een éénjarig meerjarenplan op, dat ten laatste eind maart 2025 vastgesteld moet worden.
Het meerjarenplan werd minstens 14 dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de raad bezorgd, zoals opgenomen in de bepalingen van het huishoudelijk reglement van de raad.
Het meerjarenplan werd opgemaakt volgens BBC 3.0, en bevat volgende documenten:
Toelichting door de financieel directeur.
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen
- het besluit van de Vlaamse regering van 14 juli 2023 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
- het ministerieel besluit van 8 december 2023 tot wijziging van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen
- de omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
- de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
- het besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2025 waarbij het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd vastgesteld
- het gunstig advies van het managementteam van 7 februari 2025
Het meerjarenplan van gemeente en OCMW voldoet aan de voorwaarden omtrent het financieel evenwicht:
- het budgettair resultaat is niet negatief in 2025
- de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul
Het meerjarenplan voor gemeente en OCMW samen, voldoet hiermee aan de opgelegde voorwaarden.
Ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor gemeente en OCMW in 2025 is positief, waarmee ook aan de niet bindende voorwaarde voor het financieel evenwicht is voldaan.
- Eénjarig meerjarenplan gemeente en OCMW 2025
Artikel 1
De OCMW-raad stelt het éénjarig meerjarenplan, deel OCMW, 2025 vast.
Artikel 2
Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat van gemeente en OCMW bedraagt 2.751.857 euro in 2025.
De geraamde autofinancieringsmarge van gemeente en OCMW bedraagt 2.877.113 euro in 2025.
De geraamde gecorrigeerde autofinancieringsmarge van gemeente en OCMW bedraagt 4.382.076 euro in 2025.
Artikel 3
De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2025 (M3) worden vastgesteld:
Totaal exploitatie-uitgaven: 3.171.186 euro
Totaal exploitatie-ontvangsten: 1.516.017 euro.
De voorzitter sluit de zitting op 24/02/2025 om 20:58.
Namens de raad voor maatschappelijk welzijn,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid