De voorzitter opent de zitting op 27/01/2025 om 22:43.
Voorzitter gemeenteraad voorziet even pauze na de gemeenteraad en schorst de zitting
De OCMW-raad keurt de verslagen goed uit de laatste zittingen van de vorige legislatuur, namelijk van maandag 16 december 2024 te Wingene en van donderdag 19 december 2024 te Ruiselede, alsook het verslag installatievergadering OCMW-raad van 2 januari 2025.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Zij kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Eenmalig liggen 3 verslagen voor van de laatste zittingen te Wingene en Ruiselede uit de vorige legislatuur, namelijk van maandag 16 december 2024 te Wingene, van donderdag 19 december 2024 te Ruiselede, aangevuld met de notulen van de installatie van de nieuwe OCMW-raad op 2 januari 2025.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de leden van de OCMW-raad. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. De raadsleden kunnen er vanaf acht dagen voor de zitting kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk lid van de OCMW-raad heeft het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 32 en 74
- het huishoudelijk reglement voor de OCMW-raad, vastgesteld in zitting van 28 januari 2019
- verslag OCMW-raad Wingene van maandag 16 december 2024
- verslag OCMW-raad Ruiselede van donderdag 19 december 2024
- verslag installatievergadering OCMW-raad van 2 januari 2025
Enig artikel
De OCMW-raad keurt de verslagen goed uit de laatste zittingen van de vorige legislatuur, namelijk van maandag 16 december 2024 te Wingene en van donderdag 19 december 2024 te Ruiselede, alsook het verslag installatievergadering OCMW-raad van 2 januari 2025.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de gecoördineerde versie van de beheersovereenkomst gemeente en OCMW goed: 'Samenwerking gemeente & OCMW met betrekking tot de gemeenschappelijke ondersteunende diensten en externe dienstverlening lokaal sociaal beleid'.
Het doel van de samenwerking tussen gemeente en OCMW, is een efficiënte, effectieve en economisch functionerende werking tot stand te brengen, waardoor de gemeente en het OCMW Wingene naar alle belanghebbenden een zo klantvriendelijk mogelijke dienstverlening aanbieden en garanderen. De samenwerking beoogt eveneens het creëren van objectieve schaalvoordelen voor beide organisaties.
De beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW betreffende hun samenwerking m.b.t. de ondersteunende diensten en externe dienstverlening welzijn wordt geactualiseerd en aangepast als gevolg van de fusie tussen Wingene en Ruiselede.
De beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW betreffende hun samenwerking m.b.t. de ondersteunende diensten en externe dienstverlening lokaal sociaal beleid wordt aangepast als gevolg van:
De nieuwe organisatiestructuur als gevolg van de vrijwillige samenvoeging tussen de gemeenten Wingene en Ruiselede met ingang van 1 januari 2025
De wijzigingen situeren zich vooral op niveau van:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- het besluit van de gemeenteraad van 3 november 2008 houdende ‘Vaststelling beheersovereenkomst gemeente en OCMW-Wingene’
- het besluit van de gemeenteraad van 7 november 2011 houdende de goedkeuring van ‘De samenwerking gemeente en OCMW met betrekking tot de gemeenschappelijke ondersteunende diensten en externe dienstverlening welzijn’
- het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2012, houdende ‘Goedkeuren addendum bij beheersovereenkomst gemeente-OCMW’
- het besluit van de gemeenteraad van 3 juni 2013, houdende ‘Hervaststellen beheersovereenkomst gemeente- OCMW’
- het besluit van de gemeenteraad 7 april 2014 houdende, de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente, het OCMW, het AGB en de kerkfabrieken betreffende de aankoopprocedure voor de exploitatie en niet specifiek toewijsbare investeringen
- de bepalingen van de rechtspositieregeling vastgesteld in de gemeenteraad van 26 januari 2009 en zijn laatste wijziging van 18 december 2017 , in het bijzonder artikel 31
- het besluit van de OCMW-raad van 25 oktober 2017 en het besluit van de gemeenteraad van 23 oktober 2017 waarbij de gecoördineerde versie van de beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW werd goedgekeurd
- het besluit van de OCMW-raad van 19 december 2018 en het besluit van de gemeenteraad van 17 december 2018 waarbij de gecoördineerde versie van de beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW werd goedgekeurd
- de beheersovereenkomst gemeente en OCMW: samenwerking gemeente & OCMW m.b.t. de gemeenschappelijke ondersteunende diensten en externe dienstverlening lokaal sociaal beleid
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de hierna vermelde gecoördineerde versie van de beheersovereenkomst gemeente en OCMW: samenwerking gemeente & OCMW met betrekking tot de gemeenschappelijke ondersteunende diensten en externe dienstverlening lokaal sociaal beleid, goed.
De OCMW-raad stelt het huishoudelijk reglement vast voor de nieuwe legislatuur. Het nieuwe huishoudelijk reglement vervangt de vorige versie vastgesteld op 31 januari 2019, met addendum van 22 november 2021, en heft dit op.
Artikel 74 (juncto artikel 38) van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vaststelt waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad. De nieuw geïnstalleerde gemeenteraadsleden zijn dan ook van rechtswege OCMW-raadsleden en moeten een nieuw huishoudelijk reglement vaststellen in zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad.
Artikel 74 (juncto artikel 38) van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vaststelt waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van raadslid;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de raadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de raad voor maatschappelijk welzijn openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor raadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente en OCMW opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de raadsleden hun recht uitoefenen om aan de voorzitter van het vast bureau en de leden van het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de raadsleden;
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° de nadere voorwaarden waaronder het recht om verzoekschriften in te dienen, wordt uitgeoefend, en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld;
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.
Het bestaande huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn dat werd goedgekeurd door de OCMW-raad in zitting van 31 januari 2019 en het bijhorend addendum rond het digitaal en hybride vergaderen zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 22 november 2021, wordt opgeheven zodra het nieuwe huishoudelijk reglement in werking treedt.
- het huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn
Amendement, toevoeging van een artikel bij Hoofdstuk '9: Wijze van vergaderen'
Voor het stellen van mondelinge vragen wordt een vaste formule gebruikt. Tijdens de raadszitting krijgt het raadslid vijf minuten spreektijd om de mondelinge vraag toe te lichten en te stellen. Na het antwoord van het College van Burgemeester en Schepenen, krijgt het raadslid een spreektijd van twee minuten om aanvullende vragen te stellen. In voorkomend geval en na het aanvullend antwoord van het College van Burgemeester en Schepenen en een kort wederwoord van de vraagsteller, verklaart de voorzitter dat de mondelinge vraag is afgehandeld.
Motivering:
Voor het stellen van mondelinge vragen, stellen we voor om een gelijkaardig systeem te hanteren zoals voor de Vragen om uitleg in de commissiezittingen in het Vlaams Parlement. Op die manier worden de vragen gebald gesteld en is er ruimte voor aanvullende vragen voor raadsleden.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het huishoudelijk reglement vast zoals in bijlage opgenomen.
Artikel 2
Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn zoals goedgekeurd door de OCMW-raad in zitting van 31 januari 2019 en het bijhorend addendum wordt zoals vastgesteld in zitting van 22 november 2021 wordt opgeheven zodra het nieuw huishoudelijk reglement in werking treedt.
De OCMW-raad wijst volgende personen aan om het OCMW te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van Amphora vzw: - Michiel Van Robaeys, Dirk De Meyere, Vittorio Poppe.
Het OCMW-bestuur Wingene is lid van Amphora vzw en is vertegenwoordigd in de algemene vergadering met 3 leden. Daarbij geldt dat het OCMW zich enkel kan laten vertegenwoordigen door raadsleden en/of deskundigen. Het aantal vertegenwoordigers-deskundigen mag niet groter zijn dan één derde van het totaal aantal vertegenwoordigers van het OCMW van Wingene.
De fracties vertegenwoordigd in de OCMW-raad dienden een voordracht in als volgt:
- cd&v wzr-rkd:
- N-VA Respect Burgerbelangen:
De aanstelling gebeurt bij geheime stemming in één stemronde in openbare zitting.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 34
- het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen van 23 maart 2019
- de gecoördineerde statuten van Amphora vzw, laatst gewijzigd op 18 december 2023
Er zijn geen financiële gevolgen.
- de gecoördineerde statuten van Amphora vzw, laatst gewijzigd op 18 december 2023
Met 27 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden:
- Michiel Van Robaeys bekomt 10 stemmen
- Dirk De Meyere bekomt 9 stemmen
- Vittorio Poppe bekomt 8 stemmen.
Artikel 1
De OCMW-raad wijst volgende personen aan om het OCMW te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van Amphora vzw:
(1) Michiel Van Robaeys
(2) Dirk De Meyere
(3) Vittorio Poppe
Artikel 2
Amphora vzw ontvangt een afschrift van dit besluit.
De OCMW-raad draagt volgende personen voor als kandidaat-lid van het bestuursorgaan van Amphora vzw: de heer Tom Braet, mevrouw Sandy Quintyn, mevrouw Marie-Christine Vandendriessche. Eerstgenoemde is ook voorgedragen als kandidaat-lid van het directiecomité van Amphora vzw.
Als lid is het OCMW Wingene niet alleen vertegenwoordigd in de algemene vergadering van Amphora vzw, maar ook in het bestuursorgaan met 3 leden en in het directiecomité met 1 lid.
Voor de leden in het bestuursorgaan en in het directiecomité draagt de OCMW-raad haar kandidaten voor aan de algemene vergadering, die bevoegd is voor de benoeming van de leden in deze bestuursorganen cfr art 22 en 30 van de statuten van Amphora vzw. Het lid van het directiecomité moet een lid zijn van het bestuursorgaan.
1. Het bestuursorgaan
De Raad van Bestuur bestaat uit volgende bestuurders - rechtspersonen, vertegenwoordigd door vaste afgevaardigden - natuurlijke personen en/of rechtspersonen:
- het OCMW van Wingene beschikt over [3] bestuurders;
- de vzw Sint Anna beschikt over [4] bestuurders.
De algemene vergadering benoemt de door deze leden voorgedragen bestuurders. Deze benoeming gebeurt bij gewone meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde stemmen.
2. Directiecomité
De raad van bestuur van Amphora vzw kan het dagelijks bestuur op intern vlak alsook de externe vertegenwoordiging wat betreft dat dagelijks bestuur opdragen aan een directiecomité, daartoe beslissend met gewone meerderheid van stemmen. Het directiecomité is samengesteld uit minstens vijf personen, waaronder een bestuurder van de OCMW-raad die door de leden van diezelfde raad werd aangeduid.
De fracties vertegenwoordigt in de OCMW-raad dienden volgende voordrachten in:
- cd&v wzr-rkd:
- N-VA Respect Burgerbelangen:
De OCMW-raad is bevoegd voor de aanwijzing van de voor te dragen kandidaat-leden in het bestuursorgaan en directiecomité via geheime stemming in openbare zitting.
Na de geheime stemming over de mandaten in het bestuursorgaan, blijkt dat de voorgedragen kandidaat van NV-A Respect Burgerbelangen niet verkozen is als bestuurder, waaruit volgt dat zijn voordracht als directielid ongeldig is. De statuten bepalen immers dat het voorgedragen directielid moet zetelen in het Bestuursorgaan. De OCMW-raad kan dus enkel stemmen over de voorgedragen kandidaat van de fractie cd&v wzr-rkd, die namelijk wel verkozen is om voor te dragen als bestuurder in het bestuursorgaan van Amphora vzw.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 34
- het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen van 23 maart 2019
- de gecoördineerde statuten van Amphora vzw, laatst gewijzigd op 18 december 2023.
Er zijn geen financiële gevolgen.
- de gecoördineerde statuten van Amphora vzw, laatst gewijzigd op 18 december 2023
Tom Braet bekomt 27 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Tom Braet 10 stemmen voor, Sandy Quintyn 9 stemmen voor, Marie-Christine Vandendriessche 8 stemmen voor, Jasna Vanoverschelde 0 stemmen voor, Gilles Verstraete 0 stemmen voor, Pieter-Jan Verhoye 0 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1
De OCMW-raad draagt volgende personen voor als kandidaat-lid van het bestuursorgaan van Amphora vzw:
(1) de heer Tom Braet
(2) mevrouw Sandy Quintyn
(3) mevrouw Marie-Christine Vandendriessche.
Artikel 2
De heer Tom Braet is ook voorgedragen als kandidaat-lid van het directiecomité van Amphora vzw.
Artikel 3
Amphora vzw ontvangt een afschrift van dit besluit.
De OCMW-raad beslist om 2 vertegenwoordigers aan te duiden als vertegenwoordiger in de Lokale Adviescommissie (LAC): mevrouw Linda Wyckstandt en mevrouw Jessika Billiet.
Het OCMW-bestuur ontving een schrijven van Fluvius op 16 januari 2025 met de vraag tot het aanduiden door de OCMW-raad van één of meerdere vertegenwoordigers in de LAC (Lokale Adviescommissie). 
Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 1997, laatst gewijzigd op 21 december 2018, bepaalt dat de OCMW-raad in iedere gemeente een LAC moet oprichten, samengesteld uit een (hoofd-) maatschappelijk werker van de sociale dienst of zijn afgevaardigde, een lid van het BCSD, een vertegenwoordiger van de betrokken distributienetbeheerder en desgevallend een vertegenwoordiger van een erkende instelling voor schuldbemiddeling, als en waar de klant in begeleiding is.
De OCMW-raad moet minstens één vertegenwoordiger aanduiden. Voor de continuering van de LAC-werking gebeurt de aanstelling van deze persoon of personen bij voorkeur tijdens een OCMW-raad ten laatste in februari 2025.
Het is aangewezen om twee vertegenwoordigers aan te duiden:
De fracties van de OCMW-raad dragen volgende kandidaten voor:
- cd&v wzr-rkd:
- N-VA Respect Burgerbelangen:
De OCMW-raad stelt haar vertegenwoordigers aan middels geheime stemming in openbare zitting.
- het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 over de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water, laatst gewijzigd op 21 december 2018
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 34, 35 en 74
- e-mail van 16 januari 2025 van Fluvius aan het OCMW over de aanstelling van vertegenwoordiging in de LAC
Linda Wyckstandt en Jessika Billiet 19 stemmen voor; Marina De Loose en Luc Huys 8 stemmen voor; 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Enig artikel
De OCMW-raad beslist om 2 vertegenwoordigers aan te duiden als vertegenwoordiger in de Lokale Adviescommissie (LAC): mevrouw Linda Wyckstandt en mevrouw Jessika Billiet.
De OCMW-raad stelt het gecoördineerd overzicht met bevoegdheidsdelegaties vast.
Elk lokaal bestuur beschikt over heel wat verschillende politieke en ambtelijke organen en individuele functies. Elk van die organen of functies beschikt sowieso over bepaalde bevoegdheden en verantwoordelijkheden.
Sommige daarvan worden door een bovenlokale regelgevende tekst nauwkeurig omschreven en rechtstreeks toegewezen aan een bepaald orgaan of een bepaalde functie (waardoor lokaal geen bijkomende beslissing noodzakelijk is), en kunnen vervolgens al dan niet verder worden gedelegeerd (wat wel een specifieke beslissing vereist). Andere bevoegdheden zijn nog niet rechtstreeks toegewezen en/of zijn zeer algemeen omschreven, waardoor het bestuur ze lokaal nog moet definiëren en specificeren.
Het gecoördineerd overzicht bevoegdheidsdelegaties geeft de concrete invulling voor gemeente, OCMW en AGB Wingene van de decretaal voorziene bevoegdheden om te weten wat ze de facto inhouden (dagelijks bestuur, dagelijks personeelsbeheer). Daarnaast somt het ook de verschillende in voege zijnde bevoegdheidsdelegaties op een limitatieve manier op, en beschrijft het de vervangingsregeling die geldt wanneer bepaalde functiehouders afwezig of verhinderd zijn. Zo garandeert het de continuïteit van de dienstverlening.
Dit document bevat zowel beslissingen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen (CBS), de burgemeester, de raad voor maatschappelijk welzijn of OCMW-raad (RMW of OR), het vast bureau, de raad van bestuur van het AGB, het directiecomité van het AGB, het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD), de algemeen directeur, de financieel directeur en het managementteam (MAT). Elk orgaan of elke functiehouder kan uiteraard enkel binnen haar of zijn bevoegdheden beslissen.
Om een geïntegreerd document te bekomen wordt de initiële versie dan ook trapsgewijs formeel goedgekeurd door alle betrokken organen of functiehouders voor wat betreft hun gedeelte. Die initiële goedkeuring vervangt alle eerdere delegatiebesluiten.
Op deze manier beschikt Wingene over een samenvattend, geïntegreerd en gecoördineerd overzicht met een opsomming van de respectievelijke bevoegdheden, zowel politiek als ambtelijk. Het is een handleiding en houvast zowel voor nieuwe als voor in dienst zijnde personeelsleden, en op die manier een belangrijk element inzake organisatiebeheersing.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de Nieuwe Gemeentewet
- het Burgerlijk Wetboek
- de Codex Ruimtelijke Ordening
- de OCMW-wet van 1976
- gecoördineerd overzicht bevoegdheidsdelegaties
Enig artikel
De OCMW-raad stelt het gecoördineerd overzicht met bevoegdheidsdelegaties vast. Het gecoördineerd overzicht maakt integraal deel uit van dit besluit.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn stelt bij generiek reglement enkele reglementen van het OCMW Wingene van toepassing voor het volledige grondgebied van de fusiegemeente en heft de gelijknamige reglementen van het OCMW Ruiselede op met onmiddellijke ingang.
De vrijwillige samenvoeging van Wingene en Ruiselede ging in op 1 januari 2025.
Op 1 januari 2025 zijn de gemeenten Wingene en Ruiselede gefuseerd tot de nieuwe fusiegemeente Wingene. Om een gelijke en uniforme behandeling van de burgers op 1 januari 2025 te garanderen werden in 2024 in de afzonderlijke gemeenten al tal van belastingreglementen en gewone reglementen met elkaar in overeenstemming gebracht. Het gevolg van de aanpak is dat de afzonderlijk goedgekeurde reglementen van toepassing blijven op de afzonderlijke grondgebieden van de fusiegemeente. Daarom stelt het decreet lokaal bestuur in toepassing van art. 351 en 369 §1 dat het aangewezen is dat het bevoegde orgaan van de fusiegemeente de reglementen formeel van toepassing verklaart voor het volledige grondgebied.
Via de methodiek van een generiek reglement/beslissing is het mogelijk om een groep van reglementen (belastingreglement, gebruiksreglementen, ...) in 1 beslissing van toepassing te verklaren op het volledige grondgebied.
Artikel 1
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn stelt het generiek reglement vast om volgende reglementen van het OCMW Wingene van toepassing te stellen op het volledige grondgebied van de fusiegemeente:
- reglement op het gemeente-en OCMW-archief (RMW 16/12/24)
- Gemeentelijk reglement Mobitwin (RMW 25/11/24).
Artikel 2
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist om volgende reglementen van het OCMW Ruiselede op te heffen:
- reglement op het gemeente-en OCMW-archief (RMW 19/12/2024)
- Gemeentelijk reglement Mobitwin (RMW 21/11/24).
Artikel 3
Dit generiek reglement tot vaststelling en opheffing van enkele reglementen van de gemeenten Wingene en Ruiselede, treedt onmiddellijk in werking.
De voorzitter sluit de zitting op 27/01/2025 om 23:19.
Namens de raad voor maatschappelijk welzijn,
Jurgen Mestdagh
Algemeen directeur
Hendrik Verkest
Raadslid