Raadslid Quinten Dedecker licht zijn/haar mondelinge vraag toe:
Openbaar vervoer en vlotte aansluiting tot diverse vervoersmiddelen is voor een landelijke gemeentes een onmisbaar element. Als student en net als veel jongeren, maar ook andere inwoners, maak ik veel gebruik van dergelijke vervoersmiddelen.
De Vlaamse overheid rolt momenteel in het kader van het decreet basisbereikbaarheid een netwerk van hoppinpunten uit. Deze punten moeten het voor reizigers gemakkelijker maken om over te stappen tussen vervoersmiddelen zoals openbaar vervoer, deelfietsen, fietsen, deelwagens en flexvervoer. In verschillende gemeenten in de vervoerregio Midwest wordt werk gemaakt van zulke hoppinpunten, met ondersteuning vanuit Vlaanderen. Voor het ogenblik is er enkel in de tramstraat in Zwevezele een hoppinpunt met een flexvervoer aanbod van De Lijn. Deze is eerder beperkt.
Het lijkt logisch dat ook in onze fusiegemeente Wingene – met haar verspreide kernen en landelijke karakter – zulke infrastructuur ook overwogen wordt in de andere deelgemeentes, bijvoorbeeld op locaties waar openbaar vervoer en fietsverkeer samenkomen.
In andere gemeenten gaan hoppinpunten vaak samen met een aanbod aan deelfietsen, wat een grote meerwaarde kan zijn voor korte verplaatsingen, woon-school- of woon-werkverkeer, en bezoek aan het centrum of het openbaar vervoer.
In dat licht heb ik volgende vragen:
Burgemeester Lieven Huys antwoordt als volgt:
1. Is de gemeente betrokken bij plannen van de Vlaamse overheid om één of meerdere extra hoppinpunten in te richten op het grondgebied van Wingene en Ruiselede? Zo ja, op welke locaties wordt dit onderzocht of voorbereid?
Alle Vlaamse gemeenten zijn actief betrokken bij de uitrol van het decreet basisbereikbaarheid. Hiervoor wordt er gewerkt met 15 vervoerregio’s die telkens aangestuurd wordt door een vervoerregioraad. Wat de Hoppinpunten betreft kunnen de gemeenten in samenspraak met de vervoerregioraad zelf kiezen waar ze deze voorzien. Deze keuze is gebaseerd op de aanwezigheid van trein en/of (flex)bus en moet ook strategisch liggen in de gemeente. In de fusiegemeenten werden er drie Hoppinpunten vastgelegd. Aan de Tramweg in Zwevezele, het Gemeenteplein in Wingene en de Aalterstraat in Ruiselede.
Deze Hoppinpunten zijn vandaag al aanwezig en worden op termijn verder uitgebouwd op vlak van deelmobiliteit maar ook op vlak van infrastructuur. Zo zal het huidige Hoppinpunt op het Gemeenteplein naar aanleiding van de omgevingswerken rond Het Keizerpark beter worden uitgebouwd. Nog concreter is het Hoppinpunt in Ruiselede waar dit najaar het perceel waar de oude brandweerkazerne stond wordt omgevormd tot nieuw Hoppin-plein. Naast toegankelijke haltes met bushokjes komt er een grote overdekte fietsenstalling. De omgeving wordt groen ingericht met veel aandacht voor waterinfiltratie. Een investering van € 520.000.
2. Wordt er binnen deze of andere initiatieven werk gemaakt van een aanbod aan deelfietsen in onze gemeente? Zijn er al concrete plannen of tijdslijnen bekend?
Elke vervoerregio krijgt financiële middelen van Vlaanderen voor de uitrol van deelwagens en deelfietsen.
Deelwagens komen er via aanbieder Claus2You
De drie Hoppinpunten zijn vandaag al voorzien van deelwagens.
Aan het gemeenteplein staan er drie waarvan twee elektrische.
In Zwevezele staat er sinds kort één in de Tramstraat. Daar komt eind dit jaar nog één bij.
In Ruiselede staan er drie verspreid over het centrum waarvan één aan het Hoppinpunt Aalterstraat.
https://www.wingene.be/deelwagen
Deelfietsen komen er via aanbieder Hoppy
In het najaar worden er deelfietsen geplaatst op volgende locaties:
Er was nog een restbudget waarbij deelfietsen worden verdeeld over de gemeente.
3. Overweegt de gemeente om, los van eventuele Vlaamse projecten, zelf te investeren in deelfietsen of andere vormen van deelmobiliteit op geschikte locaties?
Nog voor de uitrol van de deelwagens gefinancierd vanuit de vervoerregio investeerde de gemeente al in een deelwagen op het Gemeenteplein. Ook de deelwagen in de Tramstraat en aan het Polenplein (Ruiselede) zijn wagens waarvoor de gemeente een contract heeft bij een deelwagenaanbieder. Het gebruik van alle deelwagens en binnenkort ook de deelfietsen wordt periodiek geëvalueerd. Op basis hiervan wordt het aanbod aangepast. Alle deelwagens kunnen ook gebruikt worden door medewerkers van het gemeentebestuur voor dienstverplaatsingen. Op die manier ondersteunen we het gebruik van deelmobiliteit.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag en het antwoord over 'Hoppinpunten en deelfietsen in fusiegemeente Wingene'.